vrijdag 30 december 2016

Een liggend overzicht van 2016.

2016, het lijkt alsof het pas begonnen is maar het is alweer december. De laatste dag kom eraan en de kilometers voor het jaar zijn gereden met een record aantal liggende kilometers.

Het is ook een bewogen jaar geworden. Waarbij een paar zaken zijn voorgevallen die je liever niet meemaakt en die ik, eerlijk gezegd, ook al zowat vergeten blijk te zijn.

Een paar laagtepunten:
- de kaderbreuk van de roets waardoor ik bijna verongelukte
- een paar blessures waarvan sommige van de blessures zich uitten tijdens het fietsen, maar die duidelijk niet van het fietsen (of niet van het fietsen alleen) komen, maar van een totale overbelasting van het lichaam, vooral op het werk
- de maand januari waar ik als een wrak uit kwam, en daarna besloot vervroegd een dag minder te werken
- de maand december niet gewerkt vanwege een spierontsteking en het besluit het roetsen rustiger aan te doen

Een paar hoogtepunten:
- de eerste keer dat ik van Middelburg naar Gent fietste (na de montage van een nieuw kader) en een voor mijn doen toen heel lange roetstocht maakte: 67 km
- het roetsfeest in Middelburg vanwege het 30 jarig bestaan van de roets
- de WOL-toertocht in Eeklo die ik met de roets deed en bij thuiskomst 116 km op de teller. Ik kwam wel totaal uitgeput thuis, maar dat was de dag erop reeds vergeten
- de 5 daagse naar Dronten om de Orca zijn/haar 5000 km onderhoudsbeurt te geven
- de roets die me zodanig in balans bracht dat ik begon uit te kijken naar een ligfiets met onderstuur
- de aankoop van een tweedehandse Streetmachine met onderstuur en ondersteuning

Een paar cijfertjes in grafiek vorm:


De maandgrafiek had een hele mooie curve kunnen zijn, maar de rit naar Dronten in september heeft daar voor een "mooie" bult gezorgd.


In bovenstaande grafiek staat ook de Brompton bij, waarmee je kan zien dat deze weinig kilometers voor zijn rekening neemt. Hoewel het soms belangrijke (korte) ritjes zijn.


Na het dal in 2013 blijken we helemaal terug te zijn. Maar het doel voor volgend jaar is om te proberen het rond de 10 000 km te houden, er zelfs misschien proberen onder te blijven. Ik krijg nogal wat reacties of ik niet een "klein" beetje overdrijf in het fietsen en of ik mijn lichaam niet teveel belast (ik heb ook een zware job als operator in een vrachtwagenfabriek).


Als uitsmijter nog een foto van de laatste rit van het jaar. Na dagen van mist reed ik deze namiddag onder een stralende zon de laatste 34 km van 2016, waarmee ik 12 000 liggende kilometers haalde.

3 opmerkingen:

  1. Dat is heel netjes Ronny! Ga ik ook halen, 12000 liggende kilometers, en nog een handje vol zittende erbij ook, verslagje volgt morgen...
    Inderdaad, als je een lichamelijk zware job hebt moet je goed naar je lichaam luisteren, dat geeft meestal heel goed aan wanneer er grenzen overschreden worden.Dat herken ik ook zeer goed!
    Sportief en goed 2017 toegewenst!

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zoals Adri al zegt, naar je lichaam luisteren is heel belangrijk. Maar als je lichaam verder niet aangeeft dat het te veel is, dan zou het geen probleem moeten zijn om volgend jaar weer hetzelfde of zelfs meer te fietsen lijkt me. Dus gewoon kijken hoe het gaat zou ik zeggen, en veel sportieve kilometers toegewenst!

      Verwijderen
  2. Veel fietskilometers toegewenst Ron in het nieuwe jaar!
    Misschien tot weerziens op het roetstreffen 1 Juli in Almere? Wel erg ver natuurlijk voor jou...
    Mvg Mick

    BeantwoordenVerwijderen