vrijdag 15 juli 2016

5 jaar een liggende fietser.

Ik wist eerst niet welke dag ik eigenlijk moest kiezen als de dag dat ik begon te ligfietsen. Is het de dag dat ik bij ligfiets.be voor de eerste keer langsging en ook een proefrit maakte? Of is het de dag dat ik naar huis reed met de huurfiets? Of is het de dag dat ik de Grasshopper ging afhalen? Uiteindelijk heb ik besloten om de dag te nemen dat ik op het werk het besluit nam om te stoppen met piekeren en na het werk naar de winkel ging om de Grasshopper te bestellen.
15 juli is dus de symbolische dag geworden. Die dag werd de Grasshopper besteld, het was toen tevens ook de laatste werkdag voor het zomerverlof.

15 juli 2011 is dus officieel de dag waarop voor mij het ligfiets avontuur begon. En daarna ging allemaal razendsnel:
- 2011: september de Grasshopper, december een Sprint 26.
- 2013: juli een Toxy Flite.
- 2014: december een tweedehandse streamer, met een Challenge Cirrus er nog aan.
- 2015: maart een tweedehandse roeifiets, augustus de Orca.


We zijn ondertussen ook al ruim de 45000 liggende km gepasseerd.
Als ik denk aan welke de belangrijkste aankoop was, dan is het de Grasshopper, want daar is alles mee begonnen. Zonder deze fiets was er wellicht geen enkele ligfiets gekomen. Als ik denk aan welke de beste aankoop was, dan is dat niet de Orca zoals velen denken, maar een roeifiets. Want deze heeft de manier van fietsen helemaal omgegooid. Deze heeft ervoor gezorgd dat ik meer vrijheid kreeg bij het fietsen. Vrijheid in de zin dat ik losser en vrijer fietste en niet zo gespannen en verkrampt (wat ik toen pas ontdekte). Waardoor ik nu veel meer ontspannen met de Grasshopper en (nog meer) de Flite kan fietsen. Daardoor heb ik minder schrik om me door druk verkeer te bewegen en ik kijk zelf op van de behendigheid en snelheid waarmee ik over, door tandenknarsende autobestuurders geblokkeerde, kruispunten laveer.


Het ligfiets avontuur is zeker niet ten einde. We gaan lekker door met ligfietsen, maar met de fietsen die hier staan. Er zijn, althans voorlopig (maar bij mij weet je nooit), geen plannen om de ligfietsenfamilie uit te breiden.

2 opmerkingen:

  1. Hoi Ronny, zijn we tegelijk begonnen, mijn eerste ligfiets dateert van juni 2011. Ik had mij het lustrum niet gerealiseerd. Inmiddels ook al 52000 op de tellers.
    Veel veilige kilometers gewenst.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Gefeliciteerd.

    Ik ben 15 jaar geleden begonnen met ligfietsen en roeien doe ik nu bijna 6 jaar. Het bevalt mij nog steeds erg goed.

    BeantwoordenVerwijderen