donderdag 24 september 2015

1000 km Orcaan.

Enkele dagen geleden ben ik de 1000 km als Orcaan overgestoken. Na vorig weekend staat de teller op 1112 km en de Orca begint zich meer en meer te profileren.


- De kruissnelheid van 25 km/u waar ik op hoopte blijkt de ondergrens van het bewogen gemiddelde te zijn. Er zijn al gemiddelden gehaald van 28,5 en 29 km/u, zelfs over afstanden van 110 km, maar dan rij ik me helemaal aan gort.

- De meest economische snelheid (op vlakke, rechte wegen) blijkt 30 km/u te zijn. Met een heel mooi en glad wegdek gaat dat tot 32 km/u en met ideale omstandigheden tot zelfs 34 km/u. Bij grof asfalt of beton kan de snelheid zakken tot 29km/u. Met de Orca voel ik nog veel beter het verschil tussen glad en minder glad asfalt en dat kan 3km/u verschil in snelheid geven. Eens boven die snelheid voel ik heel goed dat er veel meer kracht nodig is om de snelheid aan te houden.

- De Orca gebruiken om te forensen is geen goed idee. Het uithalen uit de garagebox en het vastmaken in de fietsenstalling op het werk vraagt meer tijd dan de andere ligfietsen (Sprint 26 en Grasshopper) en dat staat buiten verhouding tot het extra plezier ik aan het Orcanen beleef. Dat is helemaal anders dan tov. het forensen met de Brompton vouwfiets. Met deze laatste zou het echt het snelst gaan, maar het plezier van het liggen met de ligfiets maakt het "tijdsverlies" meer dan goed. Anderzijds is het nu wel mogelijk om bvb startend van op het werk rechtstreeks naar afspraken te rijden die wat verder gelegen zijn (dan spreek ik van 30-40 km ver). Dit was met de andere fietsen onmogelijk.

- De Orca profileert zich wel als mijn lange afstandsfiets en ik kan nu wel mee met de andere ligfietsers. Vroeger was ik een van de traagste en was het dikwijls bijpikkelen geblazen om mee te kunnen. Nu blijk ik wel eens ingetoomd te moeten worden. Ik word nog steeds aanzien als de traagste en als ik dan op kop moet rijden ga ik onbewust naar mijn meest economische snelheid, maar als er open liggers bij zijn brengt hen dat in de problemen. Na de Gentse gordel, die ik met Gert-Jan (met een Quest) reed, bleek ik na 120 km behoorlijk uitgerust thuis te komen. Ook al reden we met een kruissnelheid van rond de 30 km/u, glooiden we door de voet van de Vlaamse Ardennen (Zwalm) en haalden we een gemiddelde van 25 km/u.

- Dit laatste maakt ook dat mijn actieradius behoorlijk is uitgebreid. Daar waar ik vroeger enkel in de zomer buiten Oost - en West-Vlaanderen (bvb Tielt) raakte voor een tocht in groepsverband, is nu reeds het plan gemaakt om op 11 november de officiële maidentrip van LIA (LIgfietsers Antwerpen) mee te fietsen. Deze is in en om Lier, zo een 70 km ver. Ik ben er alleen nog niet aan uit of ik een overnachting boek, of toch maar niet. Bij het laatste leer ik ook mijn grenzen kennen. En er zijn reeds vage plannen om zelfs in de winter eens een weekendje weg te fietsen.

- De grootste dupe gaat de Toxy Flite zijn. Wellicht gaat volgende zomer de Orca veel ritten van de Toxy afsnoepen en gaan de weinige kilometers die met de Toxy gereden werden, nog minder worden. Anderzijds gaan vanaf nu wellicht (nog) meer kilometers gefietst worden. Het weer gaat nog minder van invloed zijn om er recreatief eens op uit te trekken, enkel storm, stortregen en vriestemperaturen gaan me nog kunnen thuishouden.

- Velen stellen wel eens de vraag: had ik het maar eerder gedaan. Deze is hier niet van toepassing. Ik was er niet klaar voor en het is de revalidatieperiode na een ongeval (22 november 2013) dat ervoor zorgde dat ik alles nog eens op een rijtje plaatste en uiteindelijk heeft gezorgd dat er plaats (in mijn hoofd, financieel en stalling) werd gemaakt voor een velomobiel. Wat wel is, is dat eerst het plan werd opgevat om pas winter 2016-17 of 2017-18 een velomobiel "in huis" te halen. Had ik echt zo lang gewacht dan had ik me wel voor de kop gestoten, over hoe stom ik wel kon zijn.



- Ik krijg veel reacties dat de Orca heel erg mooi is. Ik moet toegeven, de zwarte onderkant en de gele bovenkant komen heel goed uit. Veel beter dan verwacht en de zwarte (reflecterende) bestickering doet helemaal geen afbreuk aan het uiterlijk. Eigenlijk is het toeval dat ie "mooi geel" is... Het was de bedoeling om met een witte rond te rijden, maar daar Jan reeds een witte heeft, groen ook reeds bezet is (hoewel groen nooit een optie is geweest) en ik geen andere mooie kleuren zag dan geel was de keuze snel gemaakt. Meer zelfs, op het ligfietstreffen begin mei viel me op dat het merendeel van de velomobielen (toch deze kant van Vlaanderen) wit zijn, en als er iets is dat ik niet wil is zomaar opgaan in de "massa". Daardoor kan je wel stellen dat ik blij ben met de witte Orca van Jan, net daardoor is de mijne "MOOI GEEL...".


Tot slot...

van links naar rechts: Ronny, Jan, Paul.
foto: toestel Jan, foto gemaakt door Joop.

Vorig weekend reden we een tocht (rond de haven van Gent) ter gelegenheid van de autoloze zondag. Daar waren de 3 Gentse Orca's die actief zijn in de ligfietsersclub aanwezig en toen heb ik gevraagd of het mogelijk was om een foto te maken van de 3 Orca's en hun Orcanen.

3 opmerkingen:

  1. Exact zoals jij beschrijft reageert mijn 38 kg oude standaad glasvezel Quest eigenlijk ook. En de glasvezel Strada daarvoor.

    27-35 km/u is vrij moeiteloos haalbaar en neemt ie vrijwel uit zichzelf aan zonder zware inspanning. Dat voelt inderdaad aan als "meest economisch" in snelheid/gebruikte energie. Ligt een beetje aan het wegdek zoals jij ook al noemt. Daartengevolge is de gemiddelde snelheid vaak ~30 km/u.

    Bij heel harde tegenwind rij je eigenlijk nog steeds wel ~25 km/u met betrekkelijk weinig moeite maar lijkt het toch alsof je bijna stilstaat. Dat zal meer komen van het windgehuil, de harde straal wind in je gezicht en het idee dat je ertegenin moet dan dat je er echt veel last van hebt. Dan proberen meer snelheid te maken ( dan bijv 27 km/u ) is echter wel verspilling van je energie.

    Alles boven de 30 km/u kost steeds meer moeite. Tot 35 km/u niet veel, maar dan onevenredig steeds meer. Vanaf 35 km/u ga ik eerst meer transpireren. 40 km/u kan een uur volgehouden worden maar dat is dat wel puur sporten voor mij met hevige tranpiratie. En 50 km/u ? Slechts minuten. En in de winter vaak net niet haalbaar.

    Jan schreef al eens dat dit met de Orca min of meer niet anders is.

    Op zich is dat wel en niet verwonderlijk gezien jullie een motor hebben :-))

    Ik denk wel dat langdurig klimmen en langdurig in een drukke stad rijden jullie veel beter zal afgaan.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Arjan, zo'n motor werkt tot 25km/u. Alles daarboven is op eigen kracht. Niet verwonderlijk dus.

      Verwijderen
  2. Hallo Ronny,

    Het is duidelijk dat er hier een tevreden Orcaan aan het woord is! Gelukkig maar, het zou jammer zijn van de investering als het Orca rijden zou tegenvallen..........
    Nog vele veilige en comfortable kilometers toegewenst!

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen