In de
Achtenkouterstraat in Gent staan al enkele jaren paaltjes. Deze stonden net na een rij woningen en blokkeerden de doorgang voor auto's zodat de fietsers een veilige kortere weg hadden en de auto's maar moesten omrijden. En een obstructie voor auto's is echt nodig, als enkele dagen de paaltjes weg waren zag je al auto's deze kortere weg gebruiken. En daar het een smalle kronkelende weg is...
|
de oude paaltjes |
Die oude paaltjes stonden in een "grindbak", het asfalt was weg met 2 putten met grind in. Wat het tussen de paaltjes rijden niet gemakkelijk maakte, ook al was de tussenafstand behoorlijk breed. Enkele weken geleden verdwenen de paaltjes en werd de weg afgesloten. De grindbakken werden uitgegraven en gevuld met asfalt.
|
paaltjes weg, mooi asfalt. |
Het duurde wel enkele dagen maar op vrijdag 4 oktober in de voormiddag werden er nieuwe paaltjes geplaatst. Maar op het eerste oog leek de tussenopening wel heel erg smal. Bij een bewoner iets verderop vroeg ik een meter om de tussen afstand te meten. Bleek deze links 79 cm en rechte 82 cm te bedragen. Ten eerste is dit voor een gewone fietser al heel smal, maar hoe doet een bakfiets, velomobiel of mijn eigen trike dat? Niet dus, want zelfs er langsgaan in het gras is niet zo evident.
|
nieuwe paaltjes met smalle doorgang |
Vrijdagnamiddag ging er een mail de deur uit naar
Fietsbult en naar de schepen van mobiliteit van Gent. Ook werd op dinsdag 8 oktober een melding gemaakt via
Meldpunt Fietspaden. Op donderdag 10 oktober passeerde ik daar rond 12u30 en de buitenste paaltjes waren verplaatst. De tussenruimte is nu links 100 cm en rechts 94 cm.
|
nieuwe tussenruimte: links 100 cm, rechts 94 cm |
Moeten we nu juichen? Nee, het is om te huilen. Er blijkt nog steeds geen reglementering te zijn rond paaltjes (lees= obstructies) op fietswegen, en ze worden dus naar willekeur geplaatst. Zonder oog te hebben of de betreffende wel kunnen passeren op een deftige manier (of daadwerkelijk wel kunnen passeren).
Een paar voorbeelden van "obstructies":
|
deze boordsteen wordt beschouwd als veiligheid verhogend. |
|
Wie bedenkt nu zoiets? |
|
olifanten sporen, ze vragen er gewoon om. |
Maar het kan ook anders, in de buurt van Aalst (Hofstade - Gijzegem) slagen ze er bvb. in om een vrijliggende fietsbaan (oud treinspoor?) dezelfde rechten te geven als een andere weg. Het is daar nl. voorrang aan rechts, en paaltjes/hekken of andere obstructies zijn daar niet aanwezig.
|
fietsbaan in de buurt van Aalst. |
Om de auto te weren wordt er een oplossing bedacht waarvan de fietser de dupe is......? #omgekeerde wereld
BeantwoordenVerwijderenJa, dikwijls is alle verkeer eigenlijk gebaseerd op autogebruik, en vallen fietsers in het verdomhoekje. Helaas, maar dat is de praktijk.
BeantwoordenVerwijderenGroeten, Adri.
Ik begrijp echt niet waar die gewoonte vandaan komt om paaltjes op 80 cm uit elkaar te zetten. Wordt dat simpelweg zonder nadenken overgenomen van andere plaatsen? Wordt er niet stilgestaan bij het doel/nut of de onzin hiervan?
BeantwoordenVerwijderenAls ze dienen om auto's weg te houden, is een tussenafstand van 1,50 m nog ruim voldoende.
Als ik te lezen kreeg dat ze in Lokeren (mijn vorige blogbericht) de hekkens hebben moeten verplaatsen omdat de bakfietsen er niet door konden, dan kan daar toch uit afleiden dat ze helemaal niet stilstaan bij het nut-onnut-hinder van deze hindernissen.
Verwijderen