dinsdag 19 december 2017

Met 50 in een Orca.

Ik zal het maar direct toegeven, er is een "bewuste" tikfout in de titel geslopen.  Met 50 kan je niet in een Orca. Je moet daar niet eens 192 cm voor meten (om er met 50 niet in te kunnen). Het gaat hier over de schoenmaat. Net voor de winterse koude langs de voordeur binnenkwam kocht ik toch nog "winterschoenen". Winterschoenen zijn bij mij geen echte winterschoenen maar een zomerschoen die 2 maten groter is. Daar kan ik dan gemakkelijk in met de Sealskinz sokken.

Maar daarmee ging het een beetje fout in de Orca. Met de (echte) zomerschoenen, maat 48, raakte ik soms de rand aan de voorkant van de voetengaten. Maar enkel als ik de voeten in niet trappen positie hou. Met 2 maatjes groter veranderde dat wel. Ik tikte regelmatig tijdens het fietsen tegen de voorste rand. Dat probeerde ik op te lossen door de plaatsen te verschuiven in de zool. Dat werd wel beter (zoals bij de maat 48 schoenen) maar tikte ik zeer regelmatig tegen de bovenkant. En deze is niet zo robust gemaakt van de twintex onderkant. Kan dus niet zoveel hebben.

We waren terug naar af en zat te denken hoe ik dat kon oplossen. Een stuk van de schoen wegsnijden is natuurlijk geen oplossing, kan ik evengoed met maat 48 kou lijden. Tot ik eraan dacht dat ik wel eens kortere cranks zou kunnen plaatsen. Ik heb toch een hoge cadans en dan zouden kortere cranks beter zijn lees ik toch steeds weer. Toen de trike op groot onderhoud ging bracht ik meteen kortere cranks mee. De 175 mm cranks zijn vervangen door 155 mm en het rijden was direct zoals voorheen met de kleinere schoenen. Ik tik uiterst zelden nog tegen de onderkant (enkel als ik niet aan het trappen ben). Of het trappen zelf beter is kan ik nog niet zeggen. Daarvoor moet ik eerst nog wat kilometers meer wegtrappen in de Orca. Maar we volgen dat verder op.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten