zondag 22 november 2015

2000 Orcaanse kilometers.

Toen ik met de Orca van de LIA maidentrip thuiskwam, kwam ik net 19 km te kort om aan 2000 km te komen. Als je eerlijk, vooral tegenover jezelf, wil zijn maak je nog een ommetje vooraleer je er "wereldnieuws" van maakt. Omdat ik in winterstop ging en na de tocht (en in een periode van een maand ook ongeveer 1500 km maalde) ook wel wat vermoeidheidsverschijnselen vertoonde duurte het tot vandaag eer ik nog een ommetje met de Orca maakte. De geplande 21 km werden er ietsje meer en ik kwam uit op een totale kilometerstand van 2015 km met de Orca. De eerste kilometers zijn gereden op 6 augustus eerder dit jaar.

De Orca in winterstand, ergens aan de 2000 km grens.

Op 1000 km heb ik mijn bevindingen al eens geschreven, veel gaat daar nu niet bijkomen:
- De meest economische snelheid blijft 29-30 km/u. Dit ervoer ik ook vandaag, het plan was om onder de 27 km/u te blijven, maar dat lukt helemaal niet. Spontaan ga ik naar 29 km/u.
- Op 560 km had ik een klapband, de achterband was van de velg gelopen. Het is bij die ene keer gebleven.
- Het "bedieningspaneel" van de ondersteuning begon plots raar te doen, alsof de batterij constant leeg was, na een gesprek met Brecht werd besloten dat de batterij ter controle naar Flevobike ging. Er bleken een of enkele ernstig zieke of dode cellen aanwezig te zijn. Ik kreeg tijdelijk een vervang batterij (de LIA tocht was te heel dichtbij). Binnen de week was de batterij terug in Gent. Over de batterij en het gebruik ga ik later nog een bericht schrijven.
- De ondersteuningsgraad van de motor staat constant in stand 2. Enkel als het fel bergop gaat gaat die wel naar high of high+, maar ik zet ze nooit meer in eco stand. Veel maakt dat niet uit, de kruissnelheid ligt toch boven de ondersteuning en zo kan ik altijd lekker snel optrekken. Dit is besloten na een tip van een andere Orcaan.
- De langste dagtocht met de Orca ligt nu op 189 km. De snelste rit ligt nog steeds op 29 km/u, maar dat was maar 30 km. Veel meer zeggend is de rit naar Lier, waarbij 72 km werd afgelegd met een bewogen gemiddelde van 28 km/u, en als je de "fietssnelweg" tussen Sint-Amands en Puurs kent waarbij je niet veel meer doet dan remmen, optrekken, je tussen hekkens/paaltjes wringen en van kant van het spoor wisselen is dat een meer dan behoorlijk gemiddelde.
- Nu gaan we naar de 5000 km, en die zouden er wel sneller kunnen zijn dan gedacht. Ik had het idee om zo een 3000 km/j. met de Orca te rijden maar als je in minder dan 4 volle maanden reeds 2000 km haalt...

Tot slot een beetje een symbolische foto. Deze is genomen deze namiddag, wanneer ik bovenstaande foto maakte. Ik hoorde een trein aankomen en heb snel de sportcamera terug aangezet. Aan de ene kant de Orca (of fiets-rijwiel) voor de korte en "iets minder korte" afstanden en aan de andere kant een aanstormende trein die de brug legt over de lange afstand.


2 opmerkingen:

  1. Toch mooi dat de Orca zo goed bevalt.

    Erg mooie foto ook, die laatste.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De orca bevalt me uitstekend, zoveel is zeker.

      Nu zie ik ook dat de tweede foto een stuk beter is dan de eerste. Dat terwijl over de eerste is nagedacht en bij de tweede ik geen tijd had om te denken of de trein was voorbij en ik wist niet hoelang ik dan moest wachten. Het is wel zo dat de eerste foto ook een symbolische waarde heeft. De Orca, gezien als een stadsvelomobiel, doet het ook goed op de langere afstand en hier ben ik tot het eind van het stuk fiets-o-strade gereden om zo langs/samen met de Orca een recht stuk weg op foto te hebben.

      Verwijderen