zondag 18 oktober 2015

Modificatie van de Orca.

Welke van de 2 vragen moet je eigenlijk stellen:
- Wie heeft de zichtbaarheid van de velomobiel aangepast?
- Wie heeft de zichtbaarheid van de velomobiel niet aangepast?

In elk geval, bij mij was het vanaf de dag voor de bestelling van de Orca zaak dat de Orca ging aangepast worden. Ten eerste was er de zoektocht naar meer reflectering aan de zijkant, een probleem dat in de kortst mogelijke tijd werd ingevuld.


Foto: Jan.

Daarna begon de zoektocht naar extra verlichting. Vooral achteraan, want van het achterlicht was ik helemaal niet onder de indruk. Meer zelfs, ik ervaar dat ik de neiging heb om puntbron verlichting over het hoofd te zien. En ik zal niet de enige zijn, misschien komt dat ook de door de lichtvervuiling waar we in Vlaanderen last van hebben.
Toen Jan met de mast uitpakte, wou ik er ook een. Toen Flevobike (misschien naar het idee van Jan) uitpakte met de vin vond ik dat ook een leuke oplossing, het is maar dat ik niet wist in welk stadium van ontwikkeling de vin zich bevond dat ik er niet naar gevraagd heb toen Brecht de Orca ging ophalen bij Flevobike. 
Anderzijds met een "verlichtingsset" boven op de Orca heb ik een probleem als ik de tochten van de ligfietsers wil filmen. En ondertussen is al bewezen dat de opnames gemaakt met de camera's op de helm best goed zijn. Een mast of vin achterop de Orca zou een obstakel zijn waar niet naast te kijken valt.

Uiteindelijk heeft het gedachtengestuiter in mijn hoofd (met hints van personen als Brecht en Jan) het idee opgebracht wat al langer te zien is op andere velomobielen, namelijk ledstrips op de Orca. Origineel is het dus niet, maar er is toch een eigen draai aan gegeven. Maar het resultaat is, na een paar omzwervingen en "testmontage", een Orca die zo zichtbaar is dat, als je durft te beweren hem niet gezien te hebben, je gewoon niet gekeken hebt. 
Er zijn 4 ledstrips van 30 cm aangebracht. 2 rode achteraan op de bult startend bij het achterlicht de bult opgaand en 2 witte vooraan startend bij de spiegels aflopend naar voor. Beide zijn zowel in voor- of achteraanzicht als in zijzicht zeer goed zichtbaar. Nog veel meer dan met een vin of een mast is met deze strips heel duidelijk de grootte van het voertuig te zien en onmiskenbaar kan je zien waar de voor en achterkant zich bevinden.

zijaanzicht (foto: Jan)


En bij vooraanzicht is heel duidelijk te zien hoe breed het voertuig is.


vooraanzicht


Zeg niet dat de achterzijde niet zichtbaar is.
Zelfs de laatste witte led is nog zichtbaar.
foto: Jan.


Nog voor je langszij komt krijg je al een idee van de omvang.
Dit zowel bij het voorlangs als achterlangs komen.
foto: Jan.

Het zijn 12 volt leds en ze zijn aangesloten op een aparte, zeer compacte, 12 volt batterij. De witte leds zijn met elkaar verbonden en de rode leds zijn aan elkaar verbonden. Maar voor en achter zijn apart aan dezelfde batterij gekoppeld, zodat het mogelijk is met enkel de rode of witte leds te rijden. De witte leds zouden wel eens voor een witte muur kunnen zorgen bij zeer dichte mist en dan is het handig deze te kunnen afkoppelen. De ledstrips zijn waterdicht en kosten 6 euro het stuk. Deze zijn gekocht bij een autodealer in Zingem. De batterij, die ook een aan/uit knop heeft, kost 39 euro en is besteld bij een onlineshop in Nederland. De reden dat ik met een aparte batterij werk is dat ik schrik had om aan de elektrische installatie van de Orca te (laten) "prutsen" om de ledstrips eraan gekoppeld te krijgen. De batterij wordt met velcro op de linkerwielkast tussen de stuurknuppel en de kooistructuur waar de klep op vast zit op zijn plaats gehouden.

Het enige waar waar ik nu opzoek naar ben is een installatie die ik tussen de batterij en de leds kan plaatsen om ze te laten knipperen. Zo zou ik dubbele richtingaanwijzers kunnen nabootsen terwijl ik niet in de Orca zit. Techneuten die een oplossing kennen "moeten" ze als reactie posten.

Hieronder  de rest van de foto's gemaakt tijdens en na de montage.


Hier gaan de draden langs het achterlicht binnen.

De draden van de witte leds komen binnen langs de spiegels.



De draden komen binnen links en rechts van het achterlicht.

De witte leds branden.

De rode leds doen het ook.

De hele installatie is uitgevoerd door een vriend van mij. Ikzelf ben wel fijn in grof werk, maar veel te grof in fijn werk. Er is wel degelijk een verschil tussen een nieuwe velomobiel en een nieuwe landbouwmachine. Bij het laatste lag soms bij levering een slijpschijf en laspost klaar om ze naar onze persoonlijke wensen aan te passen. Naar de afwerking werd niet echt omgekeken, maar na een uur op het veld zag je daar meestal al niet veel meer van.

14 opmerkingen:

  1. Mooie oplossing voor een probleem waar we allemaal een goede oplossing voor zoeken. Bedankt voor het delen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Graag gedaan, ik heb ook al veel tips en trucks uit andere blogs gehaald, dan deel ik ook graag mijn ervaringen of oplossingen.

      Verwijderen
  2. Hallo Ronny,

    Je kunt toch gewoon een knipperrelais er tussen zetten, dan knippert het spul. Dat doet mijn knippermast ook, die knippert dan wel constant, en dat wil jij niet begrijp ik? Dan zou het opgelost kunnen worden door een parallel circuit zodat je kunt kiezen voor constant licht of knipperen. De knipperautomaat zit dan in het parallele apart te schakelen circuit.
    Succes!

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is inderdaad zo dat het niet de bedoeling is om ze constant te laten knipperen. Maar voorlopig hebben we dat al even "on hold" gezet. Omdat we aan een andere uitdaging begonnen zijn. Hopelijk later daar meer over, daar we voorlopig nog niet weten of het ons ook gaat lukken.

      Verwijderen
  3. Al eens gekeken op candlepowerforums.com? Forum van de liefhebbers van zaklamp-modificatie.

    Volgens mij moet je zo'n driver hebben met meerdere standen, waaronder 'strobe'.

    Zoiets;
    http://www.kaidomain.com/product/details.s020064

    Maar dan met wat minder modi.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Conrad.nl ( online winkel ) heeft dergelijke aansturings printplaatjes https://www.conrad.nl/nl/conrad-power-led-flitser-kant-en-klaar-101133-module-9-15-vdc-101133.html voor een habbekrats. Wellicht kun je daar of met andere dingen die ze hebben iets met je installatie.

      Ik vind het wel logisch dat je je nieuwe dure velomobiel en jezelf wilt beschermen en ook nog overwegend niet op fietspaden zult rijden maar tussen gemotoriseerd verkeer.

      Ik zelf ben meer bezorgd over het zicht UIT de velomobiel, vooral als die doet waarvoor die gekocht is : fietsen in slecht weer. Ik ben al naast een fietspad gezakt met een wiel waardoor de Quest flink beschadigd raakte, en dat was met tientallen lampen net zo goed gebeurd. Ik heb een ruitenwisser nodig ! :-)))

      Verwijderen
    2. Met het zicht heb ik geen probleem, en ik heb al gereden in de regen met het dakje op en al bij nacht gereden. Ik zag perfect (zit misschien ook wat hoger door mijn lengte). Wel heb ik uit het dakje enkele cm ruitje weggesneden, omdat ik er niet onderdoor kon kijken. Door het ruitje kijken ging mij helemaal niet af, niet in de regen, maar ook niet als de zon schijnt (reflectie).

      De eerste keer dat ik in een velomobiel zat was ik direct verwonderd over het zeer goede overzicht dat ik had om mij heen.

      Verwijderen
    3. Met een ruitenwisser ga je echt niet meer zien hoor ;-)

      Als het hard regent, dan moet je gewoon niet door je vizier willen kijken. Ik zet het vizier iets open en kijk er gewoon onderdoor. In de fiets heb ik een doekje liggen waar ik zo nu en dan mijn bril mee afveeg. Er spetteren namelijk altijd wel druppels onder het vizier door. Bij noodweer zijn dat er best wel veel, maar dan zouden ruitenwissers ook geen zoden meer aan de dijk zetten. Zelfs bij een auto doen ze dan niet meer wat ze zouden moeten doen.

      Verwijderen
  4. prachtig gedaan Ronny,
    ik heb ongeveer hetzelfde gedaan met mijn achterverlichting.
    bij mij zijn er 2x50cm ledstrips aan elkaar voor achterlicht en 4x 30 cm als stoplicht. die hangen links en rechts van de achterlicht. als voorverlichting zit ik met 1 voorlamp die volgens de site 5000 lum geeft op 8.7v, 2 x sigma power evo lampen die naast de spiegels gemonteerd zijn op een houder. de houder is gemaakt van een stukje alu stuur van een donorfiets en aan het uiteinde zit ik nog aan elke kant met een led zaklampje die ik kan doen knipperen of laten branden

    BeantwoordenVerwijderen
  5. ik heb nog steeds de standaard batterij zitten en eentje van 10 ampere als reserve. daar doe ik al mijn tochtjes mee en zelfs na 3 uur met alles aan blijft die nog werken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedoel je dat alles op de accu van de ondersteuning aangesloten is? In de Orca zit een 6,75 Ah LiIon 12V accu voor de verlichting e.d.. Daarmee doe je zowat 20u.

      Verwijderen
  6. http://www.dx.com/p/jz-multifunction-mini-led-light-strip-controller-for-single-color-3528-5050-5630-smd-256086#.Vi_KXyuAleQ

    BeantwoordenVerwijderen