vrijdag 27 april 2012

woon-werk verkeer

Tot nu toe ging ik steeds met de Brompton werken.
De reden is dat het gewoon zo gegroeid is omdat ik eerst het vouwfietsje had gekocht dat bedoeld was het voor de korte verplaatsingen oa. woon-werk verkeer, dat toch maar 6 km was (enkele rit). 
Door de tourtocht met de Gentse Liggers in Lochristi had ik een route gevonden waarmee ik naar Lochristi kon zonder dat ik de Antwerpse Steenweg nodig had (behalve oversteken).
Deze route heb ik aangepast en zo kon ik met de ligfiets naar het werk forenzen langs zeer rustige wegen, met ook lange rechte stukken. De afstand is nu van 6 km naar 9 km gestegen. Maar het rijd geweldig en ik voel me een pak veiliger. 
Op de oude route had ik zo een 4 tal pijnpunten die ik wel heel gevaarlijk vond worden. Nu heb ik er nog 1, en dat is het oversteken van de Antwerpse Steenweg. En daar stap ik dan gewoon af en ga te voet over.

Ze roepen wel eens dat een ligfiets gevaarlijk is omdat je die niet ziet. Maar het is niet direct de ligfiets die gevaarlijk is, maar autobestuurders die niet kijken. Ik heb nu ruim 16 maand langs de Antwerpse steenweg gefietst met een gewone fiets, dikwijls met fluo hesje. Maar dat mocht dikwijls niet baten. Tijdens het inhalen zijn ze al aan het afslaan, waardoor je moet mee afslaan of onder de auto dreigt te komen. Ze komen uit een zijweg en rijden je bijna aan omdat ze enkel naar de aankomende auto's kijken en niet naar de fietsers. Ik ben nu niet van de kleinste (1.92m) dus op een gewone fiets (zelfs een vouwfiets) ben ik echt wel te zien, ik kom duidelijk boven de personenwagens uit. En toch kijken ze over je heen...

Wat er nu met de Brompton gaat gebeuren? Bij echt slecht weer, en daarmee bedoel ik storm, gladde wegen en als de (winter) straten vol zout liggen ga ik wel de Brompton gebruiken.

Het is ook zo dat ik me nu pas klaar voel om naar het werk te gaan liggen. Na de winter heb ik een grote vooruitgang gemaakt in de behendigheid met de 2-wielige ligfiets en daardoor voel ik me nu ook klaar om te forenzen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten