dinsdag 24 juli 2012

8 dagen 1035 km.

Op 14 juli ben ik vetrokken naar Overpelt.
Om daar een weekje te logeren in B&B Duivenhof en vandaaruit de Limburgse fietspaden te gaan "terroriseren".
De tocht erheen viel heel goed mee, wat wil je, je gaat richting oost en er staat een strakke westenwind.
Die wind had ook de nodige wolken bij en die wolken dan weer de (on)nodige regen.
Ik kon starten met lichte regen, die wel vlug over was, maar dat was een kort intermezzo naar een fikse bui die pas overging als ik stond te wachten op het veer Sint-Amands - Moerzeke. Om daarna droog verder te karren tot ergens in de buurt van Lommel waar ik een heuse regenbui over me heen kreeg tot ik op bestemming was.
Het doel van de vakantie was een tocht mee te maken met de Limburgse Liggers. Deze was gepland op zondag 15 juli in en om Alken. Die dag viel heel goed mee. Enkel tijdens de middag pauze kregen we een buitje (maar we zaten binnen). Maar na de rit was het goede humeur van de weergoden over en kon ik de terugweg van alken naar Overpelt (45 km) voor de helft in de gietende regen afleggen.
LiLi tocht - klik hier voor meer foto's
Verder heb ik 2 fiestroutes gefietst, de Neerpeltseroute en de Wezelroute. De andere dagen had ik tochten op het programma waar ik kennissen ging bezoeken. Door het weer meer dan eens een nat pak gehad, maar omdat ik het wist voor ik vertrok was ik er ook mentaal op voorbereid.

Wat me vooral is bijgebleven zijn de aparte fietsbanen. Zowel langs wegen als dwars door de bossen, en deze laatste zijn niet alleen recreatieve wegen, maar lijken ook snelwegen om je met de fiets van de ene plaats naar de andere plaats te verplaatsen. Veel vergezichten heb je niet echt, daarvoor rij je teveel tussen bossen en bomenrijen door. Maar de stilte die ik in de bossen ervaarde was ook weldadig. Door het mindere weer waren er ook minder fietsers op de paden, waardoor het veel rustiger fietsen is.

Mijn kilometerstand was bij terugkomst 1035 km. Begin dit jaar had ik me voorgenomen om eens 7 dagen lang 100km/dag te fietsen. En daar ben ik in geslaagd tijdens de vakantie. Meer zelfs, 8 dagen lang, waarvan 3 dagen over de 150 km.
Wat me sterk verwondert is dat ik geen day-off heb gehad. Na 2 dagen had ik reeds 320 km toen verwachtte ik wel een terugval in mijn kunnen, maar elke ochtend weer bleek ik heel sterk te zijn gerecupereerd en kon ik er weer tegenaan. Ook na de vakantie bleek ik na 1 dag reeds zeer sterk gerecupereerd te zijn en had ik van mijn benen geen last meer. Ik heb wel 3 dagen rust ingepland. En daarna zijn tochten gepland van 100 km, maar niet elke dag. Ik wil het ff rustiger aandoen, maar toch zo een 300 km/week halen.

Foto's van de Limburgse fietspaden en omgeving kan je hier zien.

1 opmerking:

  1. Die Limburgse liggers verkiezen Strada's boven Questen zie ik wel. Wel een ongezellige kwast met die kap op haha ! Wel een mooie kap. Ik had ook nog niet eerder zulke spiegels onderlangs gezien van een van de liggers.

    BeantwoordenVerwijderen