woensdag 5 februari 2014

Point of view.

De laatste tijd heb ik veel tijd om na te denken, gewoon omdat ik nu reeds ruim 2 maand thuis zit. En er is iets dat me bij gebleven is sinds het najaar.
Ergens in september ben ik nog eens naar Ruiselede gefietst om een ijsje. Dit was voor de tweede keer met de Toxy en er waren bezoekers die me nog herkenden van de vorige keer, t'is te zeggen ze herkenden de fiets. En toen kwam "nog maar eens" ligfietsen en het gevaar om de hoek. Uiteindelijk viel het wel mee. Een vrouw zei dat ze die velomobielen (ze gaf het wel een andere naam die me nu ontschoten is) gevaarlijk vond omdat die zo laag zijn. Maar gelijk daarna gaf ze zelf het antwoord op haar reactie, wat haar zelf en ook mezelf deed opkijken. Het probleem was niet bepaald dat de velomobielen zo laag zijn, wel dat de autobestuurders te hoog kijken. De focus ligt dus te hoog waardoor je objecten die lager zijn niet direct opmerkt. Na enkele seconden kreeg ze ook nog bijval van andere aanwezigen, over het te hoog kijken wel te verstaan.
Maar wat gebeurt er nu een paar maand (ergens in november) later? Ik kom van het werk naar huis gereden met de Grasshopper (wat een tamelijk hoge ligger is) en een eind voor mij komt een Brompton de straat ingereden. De fiets is standaard verlicht, de fietser zelf behoorlijk donker gekleed. Nu ken ik de Brompon wel, ik heb er namelijk zelf een, maar toen schrok ik wel van wat ik zag. De verlichting is net boven het wiel geplaatst, wat bij een 16 inch wiel nogal laag bij de grond is, en wat bleek? Ook ik zat boven de verlichting uit te kijken, namelijk ter hoogte van het zadel/rug van de fietser. Ik schrok behoorlijk van wat ik zag. Ik vond toen dat achterlicht ook veel te laag staan, wellicht omdat de fietser op zich zowat onzichtbaar was. Het bleek dus dat ook mijn focus veel te hoog was. Het standaard achterlicht van een Brompton is nu niet bepaald een flets lichtje, maar als je focus er een eind bovenzit kan het toch behoorlijk tegenvallen.
Maar er is nog iets anders, dat merkte ik pas op na een reactie op een topic in het De Gentse liggers forum. Daar werd gewezen op het veiligheidsverhogend effect van reflectoren op de pedalen bij fietsers die geen licht dragen bij donker. Dat heb ik zelf al ondervonden. Ergens bij nacht op de dijk rijden en dan plots 2 bewegende reflectoren in het vizier krijgen, alle andere reflectoren ontbreken en de verlichting is ook op vakantie.
Maar wat is het nu? Een velomobiel daar kijkt een autobestuurder over, de standaard verlichting van een Brompton daar kijk ik ook bovenuit. Maar de al even laag gepositioneerde reflectoren van de pedalen die merken we wel op? Klinkt nogal verwarrend.
Nu weet iedereen wel dat een bewegend object beter opgemerkt wordt dan een stilstaand, dat is een gegeven dat we niet snel zullen verleren, dat zit in de genen die ons beveiligen. De bewegende pedalen hebben dus de neiging veel meer op te vallen dan een achterlicht van een fiets, zeker als de fiets in rechte lijn van je beweegt.
En ik weet ook dat, zelfs behoorlijke fietsverlichting, een eind verderop verkeerd kan geïnterpreteerd worden. Ik spreek van persoonlijke ondervinding. Vooral de zogenaamde "laserstraal" achterlichten blijken bij mij niet zo goed aan te komen, want die blijk ik vaak verkeerd te interpreteren.
In dit opzicht is een constant brandende (fiets)verlichting eigenlijk iets dat gemakkelijker over het hoofd kan gezien worden. Zeker in gebieden waar overvloedige verlichting aanwezig is (Vlaanderen heeft veel lichtvervuiling). Het zou niet de eerste keer zijn dat ik om die reden in eerste instantie fietsers over het hoofd zie, omdat de verlichting soms een wordt met de omgevingsverlichting.
Dat knipperverlichting toegelaten is in Vlaanderen is in dat opzicht een verbetering geworden. Ze hebben de neiging meer op te vallen.
Ik rij al langer steeds met dynamo verlichting aan, zowel dag als nacht, zomer als winter. En in het donker plaats ik nog eens extra knipperlichtjes op een hogere plaats. Vroeger was dat, behalve op de trike, steevast op de helm. Op de trike staat het op een korte mast zodat het boven mijn hoofd uitkomt en meer op ooghoogte van andere weggebruikers komt. Bij de 2 andere ligfietsen komen de knipperlichtjes nog steeds op de helm. Vroeger deed ik dat ook bij de Brompton, maar daar ben ik van afgestapt, daar komen de knipperlichtjes nu op een, naar mijn idee, betere hoogte, namelijk achteraan net onder het zadel, en vooraan op het stuur. Meer op ooghoogte dan vroeger, ik ben 1,92 m groot en op een Brompton staat, met de lichtjes op de helm, de verlichting dan heel erg hoog geplaatst.

7 opmerkingen:

  1. Dit vind ik een goed verhaal, en tegen de argumenten is niets in te brengen! De tips zijn het zonder meer waard om te worden opgevolgd.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ......met de lichtjes op de helm, de verlichting dan heel erg hoog geplaatst. --> Tja, dan zouden de mensen er weer bijna onderdoor kijken ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Goed verhaal inderdaad, ook ik heb hoge knipperlichtjes in het donker.

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mooie observatie. Het viel me de laatste tijd ook op dat bijna alle auto's sinds enkele jaren continu met de lichten aan rijden, ook overdag. Hierdoor vallen fietsers ook weer minder op.
    Een combinatie van knipperlicht - om op te vallen - en vaste verlichting - om de weg te kunnen zien - lijkt me het beste op dit ogenblik. Jammer genoeg zullen reflectoren op de trappers - hoewel eigenlijk wettelijk verplicht - in de velomobiel niet veel effect hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is al een tijdje verplicht dat de nieuwe auto's dagrijlichten vooraan hebben. Het is dus niet verwonderlijk dat je "vrij frequent" auto's met de lichten aan ziet rijden. Meestal is dat een rij (vrij fraai vormgegeven) ledverlichting onder de normale koplampen.

      Verwijderen
    2. Jawel, maar niet iedereen rijdt met een nieuwe auto met dagrijleds ;-) Blijkbaar wil iedereen dat wel, dus rijden ze dan maar met de dimlichten aan...
      Vooral vervelend als je op een fietspad aan de linkerkant van de weg rijdt (hoewel dat weer niets met jouw onderwerp te maken heeft). En zo krijgen we een opbod van verlichting, om toch maar op te vallen.

      Verwijderen
    3. Juist, ik was het trouwens te melden in mijn reactie, maar bvb bij Volvo branden de lichten altijd, omdat het in Zweden al veel langer verplicht is, ook de auto's die in Gent van de band rolden waren zo, ook al werden ze niet naar het noorden verscheept. En misschien zijn er meer merken waar de laatste jaren de lichten spontaan branden na het starten en, al dan niet mogelijk, door de bestuurder uitgezet moeten worden. Meer weet ik ook niet.

      Verwijderen