vrijdag 28 februari 2014

3000 of niets.

Gisteren kreeg ik de vraag of je al een ligfiets hebt voor 3000 euro. Eerst reageer ik of hij een gouden exemplaar wil, maar geef wel meteen toe dat mijn exemplaren in die orde of hoger zijn, maar zeg er wel bij dat de gewenste opties de prijs in die orde brachten. Uiteindelijk zeg ik wel dat je al degelijke exemplaren hebt vanaf 1500 euro, naargelang de opties ga je zover je wil.

Het is de eerste keer dat ik een vraag krijg over zo een hoog bedrag als basis aankoopprijs van een ligfiets. Voorbije zomer, na een ligfiets initiatie, vonden wielertoeristen de startprijs van 1500 euro er helemaal over, 1200 euro vonden ze echt wel het maximum.

Het was ook zo dat de jongen van gisteren vertelde dat een vriend van hem zot is van koersfietsen en dat daarbij een kader van 8500 euro niet uitzonderlijk is. In die perceptie lijkt een nieuwe, compleet uitgeruste, ligfiets van 3000 euro wel een koopje.

3 opmerkingen:

  1. Hallo Ronny,

    Koersfietskaders van € 8500,-- niet uitzonderlijk? Dat is toch een zeer hoog bedrag voor enkel een kader! Volgens mij dan, en ik ben toch nog steeds redelijk op de hoogte van koersfietsprijzen. Voor een complete koersfiets is het een vrij evidente prijs, je krijgt dan wel een fiets van profkwaliteit met als je wilt elektronische schakeling. Natuurlijk zijn er nog veel duurdere, maar vanaf circa € 2000 tot € 2500 heb je al een koersfiets waar je goed mee uit de voeten kan, zelfs met carbonkader en een redelijke groep uitgerust.
    Maar zoals met alles is het wat de "gek" ( of de liefhebber zo je wilt!) er voor geeft, de "sky is the limit" is ook hier geldig!
    Het blijft zeer persoonlijk dus.....

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Met dat kader (en de prijs) bedoelde ik dat die vriend fietsen kocht met kaders van die prijs, niet dat elke koersfiets zo een kader bevat. Voor mij is dat ook hallucinant. Ik weet ook wel dat er koersfietsen zijn in zeer schappelijke prijsklassen.
      Het is zoals je zelf schrijft, wat een gek ervoor over heeft.

      Verwijderen
    2. Klopt Ronny,

      Ook ik heb een iets duurdere koersfiets, die kwam op € 5000,--, dat was mijn limiet. Kaders van € 8500,-- zou ik niet eens mee op straat durven denk ik.......

      Groeten, Adri.

      Verwijderen