dinsdag 11 februari 2014

Berekenen versnellingen en verhoudingen.

Ik weet niet of er een nood aan is. Maar zowat een jaar geleden ben ik eens bezig geweest om de versnellingen en de bijhorende snelheden van de trike uit te rekenen op een spreadsheet. Na het bericht "Overbrengingen en verzetten" ben ik gaan nadenken om mijn spreadsheet wat uit te breiden en online te plaatsen voor andere geïnteresseerden.
In eerste instantie was het een goeie oefening om met een spreadsheet te leren werken en ook mijn wiskunde eens naar boven te halen. Maar daarmee leerde ik ook hoe de versnellingen van de trike in elkaar staken. Nu is deze spreadsheet ook uitgebreid naar de Rohloff versnellingen en de Sram dual drive. De snelheden van enkel buiten versnellingen zijn vrij eenvoudig te berekenen, naafversnellingen zijn iets minder eenvoudig. Maar naar ik aanneem zou het me toch gelukt moeten zijn een juiste berekening te maken. Dit omdat ik de 3 versnellingssystemen zelf heb en dus kon vergelijken met de snelheden die ik haal in bepaalde versnellingen.

De spreadsheet is --> hier te vinden <--, je kan online je gegevens invoeren en direct het resultaat zien. De formules zelfs zijn beveiligd, niet dat ik die geheim wil houden, maar gewoon omdat ze niet per ongeluk (ik ga er vanuit dat niemand bewust de spreadsheet wil verknoeien) defect gemaakt worden.
Je kan ook een copy voor jezelf maken.

Wat je nodig hebt zijn het aantal tanden op je tandwiel(en) en kransje(s), je cadans (toeren/minuut) en de wielomtrek (in meter), na het ingeven zie je direct het resultaat. De licht oranje cellen zijn deze waar je je gegevens moet in geven.

Hopelijk heeft iemand er iets aan.
Zoniet, het was toch een leuke oefening.

---> Hier nogmaals de link naar de spreadsheet <---

1 opmerking:

  1. Bedankt voor je mooie spreadsheet. Ik heb hem gebruikt om uit te rekenen welke snelheden ik op mijn Grasshopper FX met Rohloffnaaf zou moeten hebben in versnelling 9 t/m 12 en 90 omwentelingen/minuut. Dat heb ik op mijn stuur geplakt, en gekeken of dat een beetje overeenkomt met de manier van fietsen die ik me het afgelopen halve jaar heb eigengemaakt. Dat bleek allemaal vrij aardig te kloppen.

    BeantwoordenVerwijderen