maandag 24 februari 2014

Mogen we lachen?

Daarnet stootte ik op een artikel over fietssnelwegen in Oost-Vlaanderen.
In 2013 zou de provincie 7 nieuwe fietspaden over lange afstand aangelegd hebben. In totaal "meer dan" 11 km. Is dat lachen, als je 11 km deelt door 7 kom je aan: juist ja, een gemiddelde van "meer dan" 1 km per fietssnelweg. In Oudenaarde ben ik zo op een nieuwe "fietssnelweg" gestoten van 550 m (niet zelf wezen opmeten maar via google, maar ik weet het wel liggen want ik ben het wel al eens gepasseerd). En ze hebben nog gelijk ook, toch als je het woord fietssnelweg een beetje verandert, dan kom je op "snelweggefietst" en dan klopt het plaatje wel, een kilometertje is inderdaad snel weggefietst (waarom zovelen voor iets dat snel is weggefietst toch nog steeds de auto nemen is me een raadsel). Als ik ergens een fietsweg ontdek en die blijkt maar 15 km lang te zijn dan ben ik altijd teleurgesteld. Want zo een eind is dat nu ook weer niet, toch niet voor iemand die een beetje rondfietst. Gisteren nog las ik in een andere blog een berichtje over korte tochtjes, en dan ging het niet over ocharme 1 kilometertje fietsen, maar 30-40 km. Dat is ook voor mij de afstand voor een kort tochtje, of anders geschreven, ik noem dat ff warmdraaien.

Ik ga niet beweren dat die korte fietspaden er niet mogen komen, maar noem een koe een koe en maak van een muis geen olifant. Maar zo zijn ze wel al langer bezig in België-Vlaanderen. Elk jaar verdwijnt er bos en toch komt er op papier elk jaar hectare bos bij. Het is niet moeilijk als je 3 bomen bij elkaar als een bos gaat beschouwen en een rij bomen binnenkort wellicht als woud zal omschreven worden.

Nee fietssnelwegen zijn op zijn minst iets zoals het jaagpad van Gent naar Wetteren zo een 15 km, of Gent - Oudenaarde, zo een 25 km. Want dat is NIET snel weggefietst. Maar bvb dit fietspad is voor mij geen fietssnelweg. Een fietspad van 5 km kan een handige fietsverbinding zijn tussen 2 dorpen, ze hebben indertijd toch ook geen autosnelwegen aangelegd tussen 2 gehuchten, maar "gewoon" DWARS DOOR HET LAND, excuseer dwars door Europa.

4 opmerkingen:

  1. moet lukken dat ik deze morgen de "fietssnelweg" nam tussen De pinte en Gavere om het keer te testen. inderdaad een schamele 5km en het is heel snel voorbij. fietspaden langs spoorwegen. Het lijkt me wel wat, eenvoudig kwa onteigening, weinig kruisingen, lekker lang rechtdoor. maar dan liefst meer dan 5km

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Daar wordt nu hard aan gewerkt tussen Gent en Sint-Niklaas. Dat is toch al een flink eind, maar het is er nog niet.

      Verwijderen
  2. Het jaagpad Gent-Oudenaarde kun je moeilijk een fietssnelweg noemen, want om de kilometer liggen er ribbelstroken om de snelheid te drukken. In de winter zijn er geen groepen trainende wielrenners, maar de ribbelstroken blijven er liggen om iedereen te pesten (zag al een jongeman tegen de vlakte gaan erop toen zijn voorwiel weggleed).
    Theoretisch zit je voor een "snel"weg nog met een oude, wettelijke beperking: op een jaagpad is de snelheid beperkt tot 30 km/u!
    Voor de rest voldoet zoiets wel aan de behoeften: enkel voetgangers en fietsers (sporadisch een ruiter of een landbouwvoertuig), amper kruispunten, perfect vlak en ruim breed.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het jaagpad Gent-Oudenaarde haalde ik enkel aan vanwege de afstand, niet vanwege de kwaliteit van het wegdek. Dat geldt trouwens ook voor het jaagpad Gent-Wetteren, dat wegdek is ook niet overal even ideaal om "rustig" over lange afstand weg te fietsen.

      Verwijderen