zaterdag 7 september 2013

Hoelang duurt een zomer?

Hoelang is de duur nu eigenlijk van een zomer?
Ik dacht vroeger aan de maanden juni, juli, augustus en met een beetje geluk (nu net bewezen) nog een stuk van september. Maar ik blijk er behoorlijk naast te zitten, een zomer duurt maar amper 4 weken, althans als ik de fietsstalling op het werk bekijk. Zowat half juni bleken er veel fietsen bij te komen in de stalling, dit tot half juli toen het zomerverlof ons liet thuis blijven. Maar na het verlof (half augustus) blijken veel fietsen niet meer te komen opdagen. Want het werd er opnieuw akelig rustig in de stalling. Nu na 25 augustus kan ik het begrijpen, de nachtploeg is opgestart en deze die opleiding kregen in de ploeg waarin ik werk zijn nu naar de nacht opgeschoven. Maar tussen 12 augustus (einde verlof) en 25 augustus was het ook akelig rustig.
Ook als ik smorgens aankom in de stalling zie ik weinig fietsen staan van de nachtploeg, er staan wel een paar mooie, vrij recente, fietsen in de buurt waar ik de fiets achterlaat die ik vroeger nooit zag (dus sommige nieuwe arbeiders komen met de fiets). Maar deze compenseren de kaalheid over de dag heen niet.

De voorbije week konden we niet klagen, elke middag naar huis fietsen (behalve gistermiddag geen regen gehad) met telkens een temperatuur van minstens 25 graden, donderdag werd ik zowat gekookt op de fiets. En ook smorgens leek het niet zo heel koud, vrijdagochtend (5 uur) maar liefst 15,5 graden. Maar toch wordt niet geopteerd om de fiets eens een week te nemen. Gaat het voor sommigen niet om het weer dat we krijgen maar om de periode dat we de fiets gebruiken: half juni tot half juli?

3 opmerkingen:

  1. Wel: de voorbije week stond de fietsenstalling bij ons toch aardig vol! De weken ervoor had ik zelf vakantie, dus heb ik geen zicht op het aantal fietsers op dat moment, maar het lijkt toch in de lift te zitten.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. De fietsenstalling staat op mijn werk ook vol.....helaas wel met scooters !

    Door de economische crisis gaan minder mensen met de auto naar werk...om vervolgens met een NOG vuiler ( maar veel goedkoper ) motorvoertuig naar werk te rijden.

    Ik merk het zelf ook op de fietspaden...ik heb een gruwelijke hekel aan die stank en helaas kan ik ze in de stad niet voorblijven :-((

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dat het in de fietsenstalling van de fabriek waar ik werk anders is kan liggen aan het feit dat het een (vracht)autofabriek is. En bij velen heerst er echt nog een macho cultuur van wie heeft de grootste (auto).
    De feiten dat iemand trots zegt een autootje gekocht te hebben, enkel en alleen om te gaan werken (15 km) of een ander die trots meldt een tweede auto te hebben gekocht ook om te kunnen komen werken (20 km), dat zegt toch veel dacht ik. Een E-bike zou in deze ook kunnen volstaan (toch voor 11 van de 12 maand, ik geef toe dat als het glad ligt ik de fiets ook laat staan.
    Het kan zijn dat de meesten hier nog niet klaar zijn om over te stappen op een ander vervoersmiddel (imago). Ook al beginnen ze steen en been te klagen over de files en de onderhoudskosten. Deze laatste hoor ik de laatste tijd meer en meer, daar waar het voeger vooral om de brandstofprijzen ging. Ook een fiets van 400 euro is er voor zowat iedereen ver over, dan nog liever een auto om 2 km naar het werk te rijden.
    Dat laatste is iets wat ik niet begrijp, en dat is dan weer iets dat de anderen niet begrijpen.

    BeantwoordenVerwijderen