vrijdag 20 september 2013

File fetisjisme?

Om 18 uur in het nieuws hoorde ik het bericht (jawel soms kijk ik eens naar het nieuws) dat het autoverkeer nogmaals is toegenomen. Nog maar eens een procentje meer, er zouden 7 miljoen ??? auto's in België ingeschreven zijn. Blijkbaar moet het verkeer eerst compleet stilstaan voor er aan verandering kan gedacht worden.



Deze morgen wees mijn collega op het werk iemand aan die ook met de auto komt werken. Op zich geen nieuws. Maar toch ontstellend als de persoon er direct bij zegt, "maar ze woont wel in die nieuwe wijk over de brug". Afstand 1000 meter! Ik moet toegeven ik zou de fiets ook niet nemen, maar gewoon te voet gaan.

Eerder deze week was het ook al in het nieuws, nog steeds gebruiken de meeste mensen de auto voor letterlijk alle afstanden. Ook voor 2 à 3 km EN MINDER!

Begin September toen de onveilige situaties aan schoolpoorten in het nieuws kwam werd ook gezegd dat sommige ouders hun kinderen in een auto stoppen om naar school te brengen voor een afstand van 3 à 400 meter!

En wat de regen betreft, dat viel de voorbije 2 weken mee. 2 dagen regen gehad (telkens heen en terug en 1 dag per week). Ik moet toegeven op die eerste regenrit na vond ik het niet erg, ik vond door de regen rijden met de trike zelfs gezellig. Die eerste rit was de ergste, een zware regenbui en ik had de regenbroek niet aan willen doen. Het water van het regenjasje liep gewoon in de ...broek, juist ja :-(

Ik leef in een van de rijkste delen van de wereld. 
Maar of ik ook in een van de verstandigste delen van de wereld leef, 
daar heb ik toch mijn twijfels over.


1 opmerking:

  1. Tja, heel herkenbaar dit, zie ik ook dagelijks, mensen die 500 meter van het werk wonen en evengoed in de auto stappen om naar het werk te komen. Onbegrijpelijk, voor mij althans. Als ik boodschappen haal in het dorp is het heen en weer naar de winkel ongeveer 2 km, dat gaat prima op de fiets met rugzak, en als er sneeuw ligt ga ik dikwijls te voet, ook met rugzak. Maar het zal niet makkelijk zijn deze trend te keren denk ik. Ook de kindertjes krijgen dit nu met de paplepel ingegoten, die weten straks ook niet beter als dat je in een auto stapt om ergens te geraken.

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen