De Orca reed deze zomer de 5000 km voorbij, en dat is een moment waarbij de Orca best een deftig nazicht krijgt. Vooral omdat de rohloff naaf 5000 km nodig heeft om in te rijden en dat het dan belangrijk is om de olie met de metaaldeeltjes die afgesleten zijn bij het op elkaar inslijten van de tandwielen te verversen. De beste optie was een afspraak vastleggen met Flevobike voor een algemene controle en onderhoud. Ik had gehoopt op een dag tijdens het zomerverlof, maar dat bleek onmogelijk. Maar er werd een afspraak gemaakt op 8 september, op voorwaarde dat ik dan verlof kreeg op het werk.
|
de ochtend tussen Essen en Breda. |
|
Een Nederlands fietspad met Vlaamse allures. |
Het was de bedoeling om de Orca op eigen spierkracht heen en terug te fietsen. Een slordige 270 km enkel in 2 dagen af te malen. Daardoor had ik 5 dagen nodig, waarvan 3 verlofdagen (op dinsdag en zaterdag werk ik sowieso niet).
|
Er waren wel hele mooie plaatjes te schieten. |
Bij het onderhoud mocht ik gewoon aanwezig zijn. Het onderhoud werd in 2 delen gedaan, in de ochtend toen ik een ontbijt ging halen en zat te eten en na de middag. Tussenin hadden de heren van Flevobike ook nog een vergadering. Ik was er enkel bij in de namiddag. Ik zag van alles maar veel snapte ik er niet van. Technisch ben ik niet zo een kluns, maar ik heb het meer voor het grote werk, waar zware tooling aan te pas komt en waarbij je geen schrik moet hebben om eens een zware hamer te gebruiken ;-) Maar ik leerde wel een paar kleine trucjes om wat kleine zaken bij te stellen.
|
Aangekomen in Dronten. |
Naast de olieverversing van de Rohloff naaf is ook de ketting (en tandwielen) tussen de tussennaaf en achterwiel vervangen. De ketting was te ver versleten en daarna sprong de nieuwe ketting over de tandwielen, er viel gewoon niet met te fietsen. Na ook de 2 tandwielen te zijn vervangen bleek het probleem opgelost. Ze vonden het wel raar dat deze ketting en tandwielen al zover versleten waren. Maar het bleek ook niet de eerste keer en ik kreeg wel een korting op de kostprijs van de onderdelen.
Verder bleek de Orca nog helemaal in orde.
|
Kanalen zoals we er in België veel kennen. |
|
Ergens in de buurt van Breda (terugrit) |
|
De route naar de B&B in Breda was niet geheel vlekkeloos. |
Voor de rit op zaterdag liet Gert-Jan me weten dat hij me wou tegemoetkomen tot in Sint-Jansteen (ik vertrok in Breda) om dan samen tot aan de Sint-Annatunnel te rijden. Tussendoor stopten we wel aan een cafe.
|
De ontmoeting was aan een boerderij |
|
ff iets drinken |
|
Afscheid op het plein voor de ingang van de Sint-Annatunnel. |
De route naar Nederland is niet zo moeilijk, ik ben al meer tot aan de grens geweest. Maar Nederland zelf was een groot vraagteken dat werd ingevuld door een route die ik kreeg van
Jan. De eerste dag was een tocht tot aan de grens, 87 km tot in Essen. Dag 2 ging het van Essen naar Dronten, uiteindelijk 197 km. Dag 3 (donderdag) was het onderhoud. En op vrijdag en zaterdag werd terug naar Gent gereden. Eerst tot in Breda, uiteindelijk 162 km en op zaterdag reed ik in 117 km naar Gent. Een ritje voor het onderhoud "kostte" me dus en slordige 563 km en 5 dagen onderweg. Hoeveel automobilisten zouden er dat voor over hebben?
|
Onderdeel van een Vlaamse fiets'o'strade (ja je mag lachen). |
Het fietsen door Nederland was wel een verademing, bredere fietspaden, meer respect voor elkaar en de verkeersregels... kortom ik heb ervan genoten. In die mate zelfs dat ik er nu wel eens aan denk heel misschien eens enkele dagen door Nederland te rijden. Maar het is niet omdat ik er nu aan denk, dat ik het later ook doe. Er zijn zoveel redenen waarom plannen nooit uitgevoerd worden, of na vergeten, plots weer naar boven komen. Ik schrijf de gedachte dus niet zomaar af.
|
Kilometers fietspad van de Vogelweg in de Flevopolder. Hier kan Vlaanderen iets van leren. |
Maar nu is het de bedoeling om toch minstens 10 000 km te fietsen zonder onderhoud dat ik niet zelf kan (nieuwe banden bvb), maar zonder problemen mag ik zelfs de 15 000 Orcaanse kilometers overschrijden voor ik nog eens op onderhoud ga. Dat betekent dat het minstens 2 jaar gaat duren vooraleer ik nog eens in Dronten "moet" zijn.
Waarom lachen Ronny?, hier in Noord Holland hebben ze ook zulke fietspaden, amper een meter breed en twee richting verkeer en vol gaten, dan is dat weggetje bij jou nog mooi;-)
BeantwoordenVerwijderenGroeten, André
Azo, ik vergeleek het met het fietspad waarop ik langs Utrecht reed. Dat was daar echt van aan ander niveau.
VerwijderenOp zo'n smal fietspad van betontegels (in Flevoland) heb ik gisteren nog een schuiver gemaakt met de Cheetah. Door natte modder van een of andere monstertruck die er naast gereden had ): Was onderweg naar Alligt.
BeantwoordenVerwijderenZo'n fietspaden zijn, naar mijn ervaring, in Nederland eerder de uitzondering, terwijl ze in Vlaanderen helaas de regel zijn. Gelukkig is dat de laatste jaren veranderd: veel nieuwe fietspaden zijn van een heel andere kwaliteit.
BeantwoordenVerwijderen