maandag 19 januari 2015

Op z'n zomers.

"Je bent op je zomers gekleed, nu ga je toch niet zeggen dat je zweet?"
Bovenstaande is wat ik deze middag rond 15 uur te horen kreeg na 10 km fietsen met een temperatuur ergens tussen de 3 en 4 graden.
Ik moet toegeven, het lijkt me een beetje een koukleum. Het is telkens wel iets, ik denk dat het zowat rond de 25 graden moet zijn wil het warm genoeg zijn. In elk geval toen ik mijn jasje uitdeed waren wel natte zweetplekken te zien, wat echt niet begrepen werd.
Hoe was ik nou gekleed: van onder naar boven: een paar zomer spd schoenen met daarin gewone (zomer) kousen. Daarboven een Santini aquazero colant. Dan een "thermo" shirt (uit Zeeman) met lange mouwen met een winddicht jasje erover. Een (ligfietsers) buff rond de nek en een dubbel gevouwen op het hoofd onder de helm. En de handen werden "warm gehouden" door zomer fietshandschoentjes. In de vroege ochtend (zo rond 5 uur) had ik ook nog een regenjasje aan omdat er natte sneeuw viel, toen vroor het lichtjes en kwam ik zwetend op het werk aan, enkel de eerste kilometers hadden de vingers het koud.
Zowel in de vroege ochtend als deze middag voelde het "akelig gezellig" onder de streamer. Normaal heb ik bij deze temperaturen een windstopper overtrekbroek aan om de kou uit mijn benen te houden. Het lijkt nu veel minder nodig te zijn, ook mijn voeten hadden minder te lijden (lees geen last) van de kou. Of dat ook zo zou zijn bij ritjes van zo een 40 km is een open vraag.
In elk geval ik had geen last van de kou, terwijl anderen (met stoelverwarming in de auto) uit hun kleren stonden te bibberen.

De zon kwam zelfs even kijken.

De Achtenkouterstraat is deze winter reeds 2 keer schoon geschraapt. Vorige winter had ik mijn beklag gedaan via meldpuntfietspaden, maar kreeg ik na weken wachten een bericht van de politie dat de wijkagent ter plaatse was geweest en gezien had dat de modder reeds weg aan het spoelen was (door de regen) en dat de fietsers maar de nodige voorzichtigheid in acht moesten nemen. Maar eind december zag ik een bulldozer achter mij de straat oprijden en nadien bleek de straat proper geschraapt te zijn (gewoon met de bak over het asfalt schrapen), maar het moet onlangs nog eens gebeurd zijn.

Achtenkouterstraat: ziet er toch al beter uit dan vorige winter.
Najaar 2013 lag daar 2-3 cm blubber.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten