zaterdag 28 juni 2014

Zoektocht naar de meest ideale fiets.

Tijdens de stationsroute vorige zondag kwam ik in Landskouter in gesprek met een buurtbewoner die opstap was met zijn aanhangwagen (voor de auto). Hij verontschuldigde zich een beetje voor het rare zicht (vond ik niets raar aan) en gaf meteen de reden ook aan: de auto was van de hand gedaan en daar was hij wel wat trots op, maar daardoor moest hij nu handmatig de aanhanger trekken om hooi te gaan halen. In al mijn onnozelheid blokkeerde ik die trots een beetje door te zeggen dat ik net deze maand de auto 17 jaar geleden vaarwel had gezegd. Gelukkig vatte hij het niet negatief op (was ook niet zo bedoeld) maar het idee dat hij met iemand in gesprek was die ervaring heeft met leven zonder auto was voor hem een hint om het gesprek niet te laten stoppen. Het ging rustig over naar zijn zoektocht naar de ideale fiets om het woon-werk verkeer op eigen houtje aan te kunnen. En weer kwam de rare vaststelling dat het iemand betrof die 27 km ver van het werk woont. Reeds langer dan vandaag was het woon-werk met de trein, maar door veranderde treinuren lukt het niet meer om 's morgens op het werk op tijd aan te komen. Zijn (tijdelijke) oplossing is een tweedehandse elektrische fiets met een actieradius van 30 km waarmee hij 's morgens naar het werk rijdt en 's avonds op de trein terug naar huis neemt.
Ligfietsen zijn hem niet helemaal onbekend want een WAW is al eens geprobeerd maar daar voelde hij zich heel onveilig in. Daar kan ik zeker inkomen, want ik heb ook heel lang een claustrofobisch gevoel gehad bij alleen al het idee in een velomobiel te zitten.
Maar zijn verdere vragen over ligfietsen waren een beetje a-typisch. Natuurlijk kwam de veiligheid ook ter sprake maar meer als een eventuele gebruiker. Maar dat was dan ook de enige typische vraag over ligfietsen. Verder alleen maar vragen over het comfort en iets wat mij nog maar weinig gevraagd is: de actieradius tov de bukfiets. Naar de snelheid werd niet eens gevraagd.
En zo gingen we verder naar wat voor hem een ideaal transportmiddel is. Daar waar tegenwoordig de ligfietsen (en velomobielen) naar wat ik lees de concurrentie krijgen van de elektrische fietsen en de speed pedelecs had deze persoon een heel ander idee over het transportmiddel, een idee dat zeer nauw tegen het mijne aanleunt.
Snelheid is niet relevant, maar wel de tegenwind die je blijft hebben met een elektrische fiets (de batterij kan het wel opvangen met een kortere actieradius tot gevolg) maar ook blijf je in de regen en de kou zitten en het comfort om een langere afstand zonder problemen aan te kunnen. En op dat punt denk ik net hetzelfde. Voor mij moet het niet snel gaan (het leven gaat al snel genoeg) alleen heb ik in de winter het lastig om een beetje snelheid te maken, en dan heb ik het niet over 30 km/u en meer, maar 20-25 km/u halen, en de koude wind die langs het lichaam raast en me helemaal afkoelt.
Ik heb hem een paar opties voorgesteld. Of hij gaat kijken naar een Orca of Sunrider als velomobiel waarbij je hoger zit dan bij de WAW. Of begint (zijn budget was ook niet zo groot) met een (al dan niet tweedehandse) trike met elektrische ondersteuning en een streamer waarmee de benen droog gehouden worden. Toen wist ik het nog niet, maar er is blijkbaar nog een optie bijgekomen en dat is een fairing voor de tapdole (2 wielen vooraan) trikes.

fairing voor trikes

Een andere terechte opmerking maar die door velen anders bekeken wordt was volgende. Je fiets, en hij wees naar mijn Grasshopper, mag 5000 euro kosten, je bent nog steeds zeer goedkoop af als je vergelijkt met een auto. Toen heb ik hem wel even op gewezen dat mijn Grasshopper maar de helft kostte, dat ik wel een ander heb die rond die prijsklasse is, maar dat het komt door de (luxe) opties die ik erbij genomen heb. 
Daarna maakten we samen een vrij korte en simpele berekening over de kostprijs van de (dure) velomobielen waarbij ze toch zeer goedkoop uitkomen tov de zelfs zeer goedkope autootjes.

Van een ding ben ik nu wel zeker. Ik ben niet de enige waarbij snelheid ondergeschikt is, maar dat er andere zaken zijn die (veel) belangrijker kunnen zijn bij de zoektocht naar een transportmiddel.

Nu hoop ik dat hij de woorden heeft kunnen onthouden (we hadden beide niets bij om te schrijven) waarmee hij aan de slag kon op het internet en dat hij ook deze blog vindt of gevonden heeft. En tot de persoon in kwestie: als je hier terecht komt mag je zeker een berichtje achterlaten.

3 opmerkingen:

  1. Tja, de ideale fiets? Daar zijn we allemaal naar op zoek, maar het zal wel altijd een compromis blijven op een of andere manier............
    Alles heeft zowel voor- als nadelen, dus als je een fiets vind die zoveel mogelijk aan jouw eisen tegemoet komt ben je al een goed eind op weg denk ik. Voor mij voldoet de Strada heel goed, alleen zou het lekker zijn als het gewicht de helft was van wat het nou is.........
    Zo blijft er altijd wel iets te wensen over......

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Claustrofobie in de meeste velomobielen heb ik niet eens zozeer omdat ze laag zijn. Maar meer nog omdat je ineens in een veel te hoog verzet komt te staan als je plots af moet remmen: niet prettig en niet gezond!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. ik vind velombiel ook te dicht opgesloten .mag iets ruimer zijn voor me
    en ook gewicht vind ik niet ideaal momenteel ,en belangrijkste is toch wel het budget vind ik .
    is zoekt tocht die heel persoonlijk is smaken en waarden verschillen in leven

    BeantwoordenVerwijderen