donderdag 22 mei 2014

WOL-tourtocht: Zwalmroute: in woord en beeld.

Op zondag 18 mei werd de zwalmroute gereden door de West- en Oost-Vlaamse Liggers. Het deelnemers veld was niet groot, amper 3 liggers kwamen opdagen. Waarvan 2 zeer naar de Zwalmroute verlangden en deze vorig jaar eens verkenden maar als echte tocht afgelast zagen in een stormachtige regendag. Deze keer zat het weer helemaal mee, met een 25 graden was het heerlijk warm, er was weinig wind en hooguit wat sluier bewolking.
Zwalm ligt in de Vlaamse Ardennen en dat betekent heuvelachtig terrein, na elke stijging komt een afdaling (of is het omgekeerd) maar veel vlakke stukken zijn er tussen de afdaling en stijging niet te vinden. Wellicht dat daardoor nogal wat liggers thuisbleven (naast deze met familiale "verplichtingen"). We vertrokken vanuit Gent met een vlakke aanlooproute van 35 km, vooral langs de Schelde, en na de Zwalmroute een glooiende terugtocht naar Gent van zo een 40 km. In totaal reed ik die dag 120 km. Uiteindelijk ben ik thuis gekomen met een gemiddelde van 20,2 km/u, wat zeer behoorlijk is, zeker als je weet dat bij veel hellingen mijn snelheid zakte tot zo een 6 km/u. Anderzijds was ik opnieuw verbaasd over het snel recupereren waardoor ik op de vlakke stukken, en zelfs op het eind (na 100 km) op het laatste stuk jaagpad nog steeds behoorlijke snelheden (25-30 km/u) uit de benen kon halen. Op gebied van conditie blijkt het helemaal snor te zitten en heb ik de rustige winter na het ongeval eind november helemaal verteerd. Ook voel ik me beter dan vorig jaar, toen wat muizenissen in mijn hoofd rondscharrelden.
In elk geval ben ik van plan om de komende zomervakantie de zwalmroute nog eens te liggen, misschien wel 2 keer. De afstand kan me niet afschrikken, 120 km is niet veel, toch niet nadat ik dit jaar al enkele keren (3 keer om precies te zijn) de 150 km/dag heb overschreden zonder in de problemen te komen. Ondertussen kunnen de benen wat meer leren klimmen.

De sportcamera's waren ook weer van de partij, 2 op de helm om te filmen en 1 in de hand om foto's te nemen. De foto's --> zijn hier te vinden <-- en de video montage is deze keer vooral --> een impressie van de omgeving <--.

Warmliggen langs de Schelde

Station Munkzwalm: startpunt Zwalmroute

Mijnwerkerspad (het enige vlak stuk in de Zwalmroute)

Verzicht in de heuvels

Het pittoreske Wijlegem


Geen opmerkingen:

Een reactie posten