dinsdag 18 december 2012

Volle kracht op dynamoverlichting.

Sinds het voorbije weekend heb ik eindelijk ook een dynamo achterlicht voor de trike.
Na weken van wachten op een achterlicht bij Plum (er blijken veel leveringsproblemen te zijn in de verlichtingssector), kon ik van medeligger Jan een achterlicht overnemen dat niet past op zijn fiets. 
Daardoor kon ik voorbije weekend ook zonder zorgen mee in "de tocht door het duister".

Het achterlicht is de Philips lumiring geworden.

Philips Lumiring
Philips Lumiring
Ik ben nu eindelijk van de batterijverlichting verlost. Of toch niet helemaal, ik heb voor op de helm of de vlaggestok Axa sport batterijverlichting die oplaadbaar is met de computer (usb aansluiting). En ik heb ook nog de zware batterij koplamp Ignite X (tot 800 lumen) die helpt om de zichtbaarheid te verbeteren op onverlichte wegen. En dat is nodig vanwege nachtblindheid. Vooral bij regen, dit heb ik zaterdagnacht mogen ondervinden.


Axa sport
Ignite X
De dynamo koplamp is al beschreven in een vorig artikel. Het is de Lumotec IQ Cyco T Senso plus. Deze lamp heeft een licht opbrengst van 60 lux, waarbij de lichtbundel naar beneden gericht wordt om verblinding te vermijden en zicht te geven waar je moet zien. Ik heb al een paar reacties gekregen dat deze lamp wel heel erg veel licht geeft en ook eens een bestelwagen zien opzij gaan voor mij waarbij die ook de kruislichten uitschakelde. Toen ik bij het passeren om "uitleg" vroeg, kreeg ik als reactie van de bestuurder dat hij dacht dat er auto aankwam met grootlichten aan??? Daarna heb ik de lamp wel iets meer naar beneden gericht, maar het is en blijft een lichtopbrengst die vele keren hoger is dan de veelal (al dan niet) gebruikte fietsverlichting.


Nu heb ik op elke fiets dynamoverlichting. Waarbij de ligfietsen naast standlicht achteraan ook standlicht en dagrijlicht vooraan hebben. Het is de bedoeling om vanaf nu altijd met lichten aan te rijden. Zowel dag als nacht, zomer als winter.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten