vrijdag 21 december 2012

Regen en woon-werk...

Sinds 24 September noteer ik in welke weer gesteldheid ik moet forenzen. Dit om voor mezelf eens te weten hoeveel ritten ik in de regen (of erger) moet "ploeteren". Met de winter voor deur ben ik niet direct in het mooiste jaardeel gestart. Daardoor moeten de gegevens met een korrel worden genomen.

Nu mijn werkjaar erop zit (dankzij de lay-off dagen door de crisis) maken we de balans op.
Uiteindelijk heb ik 114 ritten woon-werk (1 dag = 2 ritten) genoteerd en daarvan waren er 22 in de regen (enkele druppels worden niet als regen aanzien). Dit komt op een gemiddelde van 19%. Van de 13 opgetekende weken waren 3 weken volledig droog.

Er zijn me ook een paar zaken opgevallen.
- Sinds ik nu opnieuw aan het fietsen ben geslagen (eind 2010) heb ik vrij goede regenkleding (en bij uitbreiding een hele verzameling fietskleding) aangeschaft waardoor ik me nauwelijks nog zorgen maak over de weersgesteldheid. Er zijn maar 2 zaken waar ik me druk om maak, en dat zijn stormen (de wind maakt fietsers kwetsbaar) en gladheid (sneeuw, ijzel, ijsplekken).
Enkele weken geleden zag ik het ruim een uur voor het vertrek beginnen regenen, het enige waar ik aan dacht was dat de windstopperbroek mocht thuis blijven en ik de regenbroek aan moest trekken. Pas op het werk besefte wat mijn gedachte inhield, ik ben zo ingesteld op het woon-werk per fiets dat ik me niet meer erger, maar bekijk welke kleding ik nodig heb. Dat terwijl de autobestuurders met paraplu's van de auto naar de ingang van de fabriek holden, uit schrik een druppel water op zich te krijgen, terwijl ik er al ruim 11 km heb opzitten in de regen.

- De reacties van de autobestuurders op het einde van de werkdag (met regen) liegt er ook niet om. Ze ergeren zich meer aan de regen dan de fietsers, dat terwijl ze amper een paar 100 m moeten wandelen en een fietser al vlug 5 km.

Ook voor het volgende jaar (2013) ga ik verder met noteren in welke weersgesteldheid ik het woon-werk verkeer afleg.

2 opmerkingen:

  1. In Noorwegen zeggen ze: Er bestaat geen slecht weer, alleen maar slechte kleding.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dit klopt helemaal Wim, dat zeggen ze hier inderdaad, of ze gelijk hebben????? Maak dat maar voor jezelf uit, ik heb er mijn eigen idee over.....
    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen