woensdag 15 maart 2017

Het nieuwe fietsseizoen komt eraan.

De titel kreeg ik zondag te horen. Het was lekker zonnig en we zaten op een terras. De uitdrukking op mijn gezicht samen met de woorden "HET NIEUWE FIETSSEIZOEN ?" was genoeg voor degene die de opmerking had gemaakt. Ik fiets gewoon het hele jaar door.

Maar toch zijn er een paar veranderingen. Ten eerste is er een behoorlijk verschil in de kleding tussen winter en zomer. Ten tweede zijn er enkele fietsen die tijdens de wintermaanden binnen blijven, anderen die dan weer veel frequenter gebruikt worden. Zo wordt elk jaar ergens in oktober-november de Toxy in een hoek gezet tot in maart-april. Maar vanaf najaar vorig jaar heeft de Grasshopper de Toxy gezelschap gehouden. Bij het thuiskomen ergens in november bleek een spaakbreuk de aanleiding te zijn van een raar getik in het voorwiel, daarnaast was de fiets ook toe aan een nieuw balhoofd. Tijdens de zomer had ik er reeds een paar rare toeren mee meegemaakt in het bochtenwerk. De putjes in de ring waar de onderste lagers in lopen had een behoorlijke negatieve invloed op het stuurgedrag. In januari was ook de Sprint 26 uitgevallen. Onderweg naar het werk was de streamer raar beginnen bewegen. Eerst dacht ik dat de voorste buis alweer los gekomen was, maar halverwege op weg naar het werk had ik plots de streamer in mijn handen. De voorste buis was net boven het bevestigingspunt aan het kader afgebroken. De eerste volgende dagen ging ik met de vouwfiets werken en daarna met de roets, om daarna zelf ook uit te vallen.

In elk geval de laatste weken is heel rustig alles in orde gebracht. Eerst werden in de buurt nieuwe buizen gekocht voor de streamer. Dikwandige deze keer, ik denk dat mijn enthousiasme waarmee ik snelheidsremmers neem voor de voorste buis net iets teveel was. Naast de nieuwe buizen werd ook aan de verlichting gewerkt, er was blijkbaar een kabelbreuk tussen de koplamp en het achterlicht. Daarna kon ik eindelijk het balhoofd voor de Grasshopper ophalen, waarna een nieuwe spaak werd gestoken en de remmen nagekeken.

Deze week werd met beide fietsen een testrit gemaakt en ook de Toxy heeft deze maand reeds 2 rondjes mogen rijden. Daarmee zijn voor dit jaar alle (7) fietsen in gebruik genomen.

Voor volgende winter weet ik nu reeds wat er zeker gedaan moet worden. De Grasshopper wil ik dan van een nieuwe velg in het voorwiel laten voorzien. De remblokjes beginnen na 18 000 km duidelijk hun sporen na te laten. Wellicht wordt het dan ook tijd voor een nieuwe ketting, cassette en tandwiel op de crank. Ook de Sprint 26 zal dan nieuwe voorbanden krijgen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten