woensdag 31 december 2014

Op naar 2015.

Nu we aan de vooravond van een nieuw jaar staan wil ik gewoon even de stand van 2014 opmaken.
Ondanks de valse start in het begin van het jaar (herstellende van een val met de Grasshopper pas eind februari beginnen werken) en nog enkele keren een paar weken buiten strijd geweest door ziekte en blessures heb ik toch een zeer behoorlijk aantal kilometers gemalen. Meer dan ik voor ogen had en ruim 2000 km meer dan 2013, wat eigenlijk een (op de laatste maand na) gezond jaar was geweest.
Mijn technisch kunnen op de ligfiets (dan spreek ik over deze met 2 wielen) is er nog verder op vooruit gegaan in zover dat de rollen nu omgekeerd zijn. Voor het gemak en de veiligheid is de trike nu de forens fiets geworden, blijft de Flite de echte mooiweer fiets, maar wordt nu steevast de Grasshopper opgetuigd voor de reguliere tochtjes in de najaar-winter-lente periode. Waar ik vroeger (liggend op 2 wielen) schrik had op natte/vettige winterwegen blijkt dat nu veel minder te zijn.

In 2014:
- is de Sprint 26 naar de fietsendokter geweest voor een nieuwe ketting en cassette, is een remkabel+gaine vervangen, de lagers van het rechtervoorwiel, de gewrichten van de stuurinrchting en zaten in eerste instantie 4 gebroken spaken in het rechtervoorwiel, in december ontdekte ik in beide voorwielen nog eens een gebroken spaak. Ik moet toegeven dat ik niet echt heel zuinig op de trike ben.
- heeft de Grasshopper fx een nieuw achterspatbord gekregen (was gebroken), is het harde kussen vervangen door het zachter (veel beter aanvoelend) kussen en onlangs is het toplight flat S plus achterlicht vervangen door Philips lumiring (zonder dat het ander defect is).
- is het idee ontstaan naar een velomobiel, met als resultaat eind augustus de bestelling van een E-Orca, geplande levering week 11 (2de week van maart) 2015.
- ben ik 1 keer lek gereden, dit tijdens de eerste tocht met de Flite. Een "flauwe plezante" had het nodig gevonden duimspijkers op het jaagpad (in de buurt van Dendermonde) te strooien. Zelfs voor een marathon+ was dat teveel van het goede.
- was de langste dagtocht 230 km, dit was in juni met de Grasshopper.
- in de zomer stel ik vast dat ik blessuregevoelig word na 120 km fietsen.
- tijdens het forensen lag ik tijdens 11% van de ritten in de regen (vanaf eind februari tot en met december: 142 dagen gewerkt= 284 ritten).
- naar het eind van het jaar de korte ritten (30-50 km) herontdekt. Het blijkt dat deze een zeer positieve invloed hebben op mijn innerlijke rust, zeker als ze rustig gereden worden.
- in het najaar bleek ik de wereld te zijn rond gefietst (augustus 2010 - november 2014) en de laatste weken haalde ik de kaap van de 30 000 liggende kilometers (augustus 2011 - december 2014).
- op de valreep is, tot mijn eigen ongeloof, tijdens de laatste dagen van december een tweedehandse Challenge Cirrus de groep komen vervoegen.

Verder:
Totaal aantal gereden km:   9677 km
- Sprint 26:                           5502 km
- Grasshopper fx:                 1866 km
- Flite:                                   1730 km
- Brompton:                            579 km

Het idee voor 2015:
- na de aankomst van de E-Orca zal veel met de velomobiel gereden worden. Daardoor zal er wellicht nog meer op zondagochtend gereden worden (het weer zal veel minder een rol spelen). De verwachting is dat ik eind 2015 opnieuw zeer dicht tegen de 10 000 km zal aanleunen.
- staan er 2 lange weekends op het programma: de velombieltreffen (juni) en de BBQ tocht in Juli, beide in Limburg.
- de lange tochten (+ 120 km) worden zoveel mogelijk geschrapt, ik blijk nogal blessuregevoelig te worden na 120 km. De nodige langere ritten (naar Limburg bvb) worden dan opgesplitst met een overnachting halverwege. Dit zal wellicht ook de innerlijke rust ten goede komen, ik ben geen snelle fietser en bij tochten van bvb 190 km (Gent-Genk) moet ik zeer vroeg vertrekken wil ik nog op een deftig uur aankomen (en dan mag er niet veel fout gaan).
- de hervonden innerlijke rust wil ik zoveel mogelijk behouden. Wat bij mij vooral betekent me ver van het nieuws afhouden (ook facebook) en meer gaan fietsen. Met meer fietsen bedoel ik vooral 's avonds voor het slapen gaan ff een kort ritje maken (30-50 km). Het moeten niet altijd lange tochten zijn.

Tot slot: aan iedereen veel (lig)fiets plezier in 2015.

1 opmerking:

  1. Geen nieuws kan ik je zeer aanbevelen: je mist er niets aan. Nieuws is een commercieel product waarvan mensen het idee hebben dat ze het moeten consumeren maar waarom? Zelfde met televisie: wat een nonsens wordt daar op uitgezonden, ik heb mijn abonnement opgezegd. Ik lees voornamelijk ligfietsblogs en Twitter een beetje. Heel veel ligfietsplezier en alvast gefeliciteerd met je eOrca!

    BeantwoordenVerwijderen