maandag 21 april 2014

Lost on the highway! deel 2.

Na het vorige bericht over de heuse "fietssnelweg" (die er geen is) en waarbij ik dacht verdwaald te zijn kreeg ik hulp aangeboden van Esther Jouquet, die de weg wel kent. Daarbij werd afgesproken de rit eens samen te maken. Er werd beslist dat ik zou volgen en een sportcamera werd, naar achter gericht, op haar helm geplaatst. Door de rit nog eens te maken, samen met de uitleg van Esther, zijn me nog wat zaken duidelijk geworden. Maar toch blijf ik met een onbestemd gevoel achter. Gent, die zichzelf als Fietstad! propageert, degenereert hier schaamteloos het woord "fietssnelweg". Als men zou spreken van een fietsverbinding tussen Gent en Drongen zou ik er mee kunnen leven. Want dat is het ook, maar meer dan dat echt niet. Een fietssnelweg is voor mij een weg waar je vlot met de fiets een langere afstand kan afleggen. Het is ook maar een korte weg (amper enkele km) en zelfs op die korte afstand zijn er veel paaltjes, behoorlijk korte bochten, kunnen er auto's langskomen, rijden we plots door een autoparking en... op grondgebied Gent zijn ze erin geslaagd 2 U-bochten direct na elkaar te plaatsen.

Maar het begint dus aan het station Gent Sint-Pieters, waar je een fraai 2 richtingsfietspad hebt. Maar dat gaat al snel over naar 2 moordstrookjes, betonstrookjes die versleten zijn en waar zo dicht tegen geparkeerd wordt dat je toch maar beter op de weg blijft.

Onderdeel van de fietssnelweg.

Wat verder heb je dan de muur waar ik de eerste keer op strandde. 2 U-bochten waarvan 1 niet te nemen is met alles wat enigszins afwijkt van de "klassieke" fiets.

Niet te nemen U-bocht.

Verder zou ik denken dat je op een snelweg vlot (toch voor geoefende fietsers) een constante van 25 km/u moet kunnen aanhouden. Ik zou het hier niet proberen, want het gaat geheid verkeerd aflopen. Wat denk je van onderstaand paaltje dat neer ligt, maar niet verzonken, als je daar tegen aan rijdt...

Als dit niet gevaarlijk is?

Op enkele plaatsen is het te smal om als 2 richtingsfietspad te dienen, 2 "klassieke" fietsen kunnen elkaar maar amper kruisen.

Kan het nog smaller?

Ook zijn er meer dan een paar oneffenheden op de weg. De overgangen tussen de brug over de ringweg R-4 en de weg (aan beide zijden van de brug) en ook in Drongen zelf zijn naadloze overgangen onbekend. 

Naadloze overgangen?

Met een koersfiets, misschien niet de meest comfortabele fiets om te forensen, maar toch een fiets om langere afstanden en hogere snelheden aan te kunnen zal je maar best regelmatig eens uit het zadel komen om de schokken van de overgangen te op te vangen. 

Naadloze overgangen?

Ik heb zelf de --> route uitgetekend <-- en openbaar gemaakt. Het lijkt misschien onnozel, dat zou het toch moeten zijn, maar toen ik eerst deze route wou fietsen heb ik nog gezocht naar een mapje op het net om te zien waar ze effectief ligt, maar dat heb ik niet gevonden. En aan beide stations staat ook nergens een bord of wegwijzer. Iets wat me tijdens de montage van de opnames ook opviel, we zijn het station van Drongen gepasseerd zonder dat ik het heb opgemerkt.

De kaart.

Ik heb van de opnames van de tweede rit ook een (kortere) montage gemaakt. Toen ik nadien het resultaat bekeek kreeg ik een onbestemd gevoel dat er aan de video iets schort. De montage lijkt niet helemaal te kloppen. Maar laat dat nu net het gevoel zijn dat ik ook heb met deze fietsverbinding. Zo wil ik deze weg eigenlijk omschrijven: een fietsverbinding. Maar een verbinding waar naar mijn gevoel toch wel wat aan schort.

3 opmerkingen:

  1. Hier noemen we dat gewoon een route van A naar B met alle obstakels die er op zo'n route normaliter te vinden zijn. Dit lijkt niet op een Fietssnelweg en dit komt zeker niet eens in de buurt van een redelijk goede verbindingsweg.

    Mooie opname trouwens en de afwisseling tussen de camera's ziet er ook goed en logisch uit.

    Heb je alle hoofdbewegingen van Esther eruit geknipt of houdt zij haar hoofd zo stil, tijdens het fietsen ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dankje Wim, natuurlijk zijn de bewegingen eruit geknipt, maar dat valt niet zo op :-) Maar het is wel zo dat ze haar hoofd zeer stil hield. Dat in tegenstelling tot mijn fietsgedrag, waarbij mijn hoofd, zeker bij doortrappen, begint te schommelen. Wellicht hield Esther ook rekening met de camera op de helm om de opnames te laten lukken.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Inderdaad, ik ben het met Wim eens, dit is een gewone doorsnee fietsverbinding, en niet eens een goede!
    De opnames zijn mooi gelukt, de editing ook!
    Je had in elk geval een leuk fietstochtje met een prettig uitzicht op het welgevormde achterwerk van Esther, dat is ook wat waard.......☺.

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen