zaterdag 9 maart 2013

An eye on the road.

Sinds ergens in februari heb ik opnieuw de camera op de helm geplaatst. Dit na een paar bijna ongevallen, waarbij ik als fietser door een bus van "Delijn" klem werd gereden (ingehaald net voor een kruispunt en terwijl ik me nog naast de bus bevond sloeg de bestuurder af naar rechts) en ook een paar autobestuurders die vonden dat ze na het inhalen letterlijk vlak voor mij simpelweg konden stoppen en me de weg blokkeren zodat ik er bijna tegenaan knalde. Ik heb nu wel al geleerd dat als een auto me inhaalt dat dit niet perse betekend die ook verder gaat rijden, maar dus ook kan besluiten om gewoon te stoppen (en zelfs vrij bruusk), en ik me daar dus ook op voorbereid.
De camera's worden dus gebruikt om ingeval van nood een bewijs in de hand te hebben (hopelijk nooit nodig).
Maar waarom die opnames nadien weggooien als er toch iets mee gedaan kan worden. Ik heb namelijk de (basis) kennis van video montage, de software heb ik ook, een voldoende krachtige computer en natuurlijk ook de opnames.
Hieruit is de reeks "An eye on the road" onstaan. Deze kunnen de meest veelzijdige zaken bevatten. Natuurlijk zitten de gevaarlijke situaties erin gemonteerd, maar verder kan er ook alles in terecht komen. Een bestuurder die zijn voorrang afstaat bvb (niet alle bestuurders zijn hersenlozen), maar ook kunnen er beelden bij zijn die lijken niets te tonen, maar dan kan het wegdek, de typische Vlaamse "Romeinse heirbanen", het item zijn, het lichtspel bij nacht, of hoe het kruisen op een kruispunt eruit ziet vanuit het standpunt van de camera. Ook kunnen er zaken instaan waar niets fout aan is, maar waar ik toch bedenkingen bij heb. En ook, als ik een blunder maak, of zaken doe waar ik nadien bedenkingen bij heb, dan stop ik die er ook in. Dus als je mij in de fout ziet gaan, dan is de kans zowat 100% dat ik dat ook weet, anders stak het niet in de montage.

De camera staat helemaal bovenaan de helm en is daardoor heel duidelijk zichtbaar voor iedereen. En ik heb ook al het gevoel gehad dat sommige bestuurders daar gevoelig voor zijn en het daardoor een ietsje rustiger aanpakken. Als dat echt klopt dan heeft de camera ook een veiligheidsverhogend effect. Wat alleen maar positief kan zijn.

"An eye on the road" kan gezien worden als de opvolger van "Never mind, a bicycle". Maar toch helemaal anders van idee en opzet. 

De video's kan je vinden aan de rechterzijde onder "Basuko films"

Geen opmerkingen:

Een reactie posten