donderdag 6 september 2012

Waarom halfwerk?

Vorige week was ik verbaasd toen ik nog eens langs de Lotharingenstraat te Oudenaarde lag.
De ene kant bleek het fietspad verdwenen, en aan de ander kant een tweerichtingsfietspad aangelegd.
Opzich een goede zaak, het fietspad is nu ruim breed (2 trikes/velomobielen of bakfietsen kunnen elkaar zonder problemen passeren) tov de vroeger "zelfmoordstrookjes".
Bij het kruispunt met de Scheldekant hebben ze het fiestpad aan 1 kant gehouden tot op het kruispunt.
Maar net voor het kruispunt met de Nederenamestraat moeten de fietsers (komende van Oudenaarde-Scheldekant) een eind voor het kruispunt terug op hun eigen (rechtse) kant gaan fietsen en moeten dus de weg eens extra oversteken.
En verder zijn ze vergeten op dat kruispunt een veiliger oversteekplaats te voorzien voor fietsers. Want die Nederenamestraat is niet bepaald een rustige straat, ik denk dat je daar maar 50 mag, maar de snellere jongens (en meisjes) wens ik niet te eten te geven. Ook de Lotharingenstraat is niet altijd even rustig, waardoor de fietsers die van de Scheldekant komen (of Oudenaarde station) en moeten opdraaien naar Welden 2 keer aan gevaar bloot worden gesteld. 
Waarom kon het fietspad niet het hele eind aan 1 kant liggen, met daarbij een deftige aanduiding waar de fietsers kunnen oversteken (met eventueel lichten die ze kunnen bedienen).

Het fietspad is denk ik aangepast omdat er vanuit het station een fietspad is aangelegd naar de Lotharingenstraat om zo vanuit Ename snel naar Oudenaarde te kunnen fietsen.

Zo was het vroeger.
Dit is echt een verbetering.
Moet dit nu echt op die manier? dit is gevaarlijk.
Waarom de fietser plots aan zijn lot overlaten.
Dit is de gevaarlijkste plaats van het fietspad
en dat was het vroeger ook.

2 opmerkingen:

  1. Ikzelf hou niet zo van tweerichtingsfietspaden. Wacht maar tot je bij duister daarop moet rijden met je trike: elke voorbijrijdende auto verblindt je, want je ligt net op de hoogte van de koplampen. Rij je aan de "goede" kant van de weg, dan is dat probleem heel wat minder acuut. Anderzijds: het oogt wel veiliger dan de vroegere toestand.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Jan, met tegemoetkomende verblindende auto's heb ik ook reeds ervaring hoor.
      Maar bij de oude toestand was het een echt zelfmoordstrookje. Nu is er een breed fietspad waar je zonder problemen elkaar kan kruisen (het mogen nog 2 fietsen zijn die 80 cm breed zijn).
      Maar ik vind het spijtig dat ze het gevaarlijkste punt niet gezien hebben of niet hebben willen aanpakken. Want de Nederenamestraat oversteken is niet altijd zo gemakkelijk. Dat heb ik toen ook gemerkt omdat, net als ik wou oversteken, de auto die ook van de brug kwam vond dat hij toch net dat ietsje meer voorrang had en mij dus de pas afsneed richting Leupegem en mij dus belette verder over te steken (terwijl ik al de weg aan het opkomen was).

      Verwijderen