donderdag 31 mei 2012

Aanrijding in Moscou... toch bijna

Deze morgen bijna moedwillig aangereden door een auto.
Net voor ik op het werk aankom moet ik een rondpunt over.
Omdat het nogal moeilijk is om het fietspad op te draaien (slecht aangelegd)
en mijn zicht dan ook beperkt is op het achtermij aankomend verkeer (fietsers krijgen daar geen voorrang) volg ik gewoon de weg van de auto's.

Op 1 keer na, de eerste week getoeter achter mij gekregen van een ongeduldige bestuurder omdat ik op de weg het rondpunt overging, krijg ik daar anders nooit negatieve reacties. Ik rij dan normaal zo een 20-25 km/u en de auto's kunnen daar niet veel sneller gaan (als ze het veilig willen houden), dus echt hinderen doe ik niet.

Deze morgen kom ik aan het rondpunt en er komt net een gat tussen 2 auto's die van de Antwerpse steenweg komen. Ik voeg rustig in, maar op de straat die ik moet passeren staan 2 auto's (blijkbaar ongeduldig) te wachten. De eerste schuift vlak voor mij in en ik moet vertragen of ik rij in zijn gat. Maar de tweede ziet dat blijkbaar ook niet zitten dat ik de weg volg en die wil me rammen. Ok. die stopt wel en laat me plaats genoeg, maar toch, het voelde aan alsof die me wou intimideren op een zeer onaangename manier. Veel kon ik niet doen, ik heb er niet op gereageerd en gewoon verder gereden. Ik heb ook geen tijd gehad om nr.plaat te lezen, anders kon ik op de personeelsdienst ff mijn beklag doen over een agressieve collega.

Normaal reageren de auto's er niet op dat ik het fietspad niet volg, al gehad dat er 4-5 auto's achter mij stonden en dat ik echt wel bijna een minuut stond te wachten om te kunnen invoegen en zonder enige vorm van aandacht  naar mij toe wachtten ze hun beurt af en stonden ze me niet op te jutten. Of een vrachtwagen die naar het rondpunt komt die ff vertraagd om me te laten invoegen. Maar deze dachten er toch anders over. En of ze zich moesten haasten? Ik was een half uur voor tijd op mijn werkpost. Voor iemand die achteraan de fabriek werkt kan dat hooguit 10 minuten later zijn. Dus zoveel haast was er ook niet bij. Ik vertrek al vroeger dan normaal om die laatkomers (en meer opgejaagden) voor te zijn. Maar om nu nog half uur vroeger te vertrekken? Ik ben nu al "denof af" om 04,45 u.

De reden dat ik het fietspad niet neem is omdat ik zo veiliger, gemakkelijker en sneller (en de eerste optie is voor mij de belangrijkste). Het fietspad oprijden is nogal moeilijk (ik heb problemen met korte bochten), aan de zijwegen moet ik telkens stoppen en kijken, fietsers hebben geen voorrang (maar dat maakt niets uit) maar door de bocht die ik moet volgen kan ik het verkeer achter mij niet genoeg zien in de spiegels en ook niet als ik gewoon zijwaarts kijk, ik moet dus stoppen en uit de zitting komen om te kijken en dan bij vertrek hopen dat alles veilig blijft. En dat maakt het extra moeilijk.

Dat hij me niet gezien had kon hij niet inroepen, want naast mijn behoorlijk voorlicht had ik ook nog (duidelijk zichtbare) knipperlichten op mijn vlaggemast (wit naar voor, rood naar achter).
Ik rij nu 5 weken met de ligfiets naar het werk en het is de eerste keer dat ik dat meemaak op het rondpunt. Wel al meegemaakt dat ze vlak voor het rondpunt (en ook andere kruispunten) me nog snel willen inhalen en soms zo de pas afsnijden maar dat ben ik gewoon en daar wapen ik me tegen door iets vroeger te vertragen.
Ook al rij ik daar niet volgens de verkeersregels, toch moet voorrang verleend worden, omdat er ook aangegeven staat dat het verkeer op het rondpunt voorrang heeft. Dus zomaar een fietser aanrijden omdat die daar niet mag zijn is volgens mij geen geldig excuus. Trouwens dan zouden we veel auto's mogen molesteren die dagelijks op de stoep, fiets- en zebrapaden geparkeerd staan.

Ik rij het rondpunt op zoals de auto en het fietspad begint pas aan het rondpunt. Ervoor zijn er enkel fietssuggestiestroken, die niet eens aansluiten op het fietspad.

ps: ik weet dat je eigenlijk het woord rotonde moet gebruiken, maar in Nederland hebben ze me ooit eens gezegd dat ze rondpunt beter en logisch vonden: "rondpunt = een punt waar je rond rijdt" kan het logischer? 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten