Maar daar waar ik het vroeger deed in een poging zoveel mogelijk kilometers bijeen te liggen en halverwege de maand te kijken hoever ik ging komen, en of er nog een extra ritje bij kon om bepaald getal te bekomen, is dat nu iets anders.
Eind februari besloot ik een poging te wagen om elke maand 500 km te halen. Opzich is het niet veel, zeker als je het vergelijkt met 2017 waar ik 7 maand de 1000 km overschreed en zelfs 4 maand de 1500 km. Maar het is wel een doel dat ik op me nam om mijn fietskilometers binnen de perken te houden. Om verder te leren doseren ipv steeds weer het alles of niets verhaal dat zich steeds weer herhaalde.
Juni is nog niet ten einde |
Als je het goed bekijkt kan je wel stellen dat het ligfietsen een alles of niets verhaal was, op enkele jaren tijd 6 fietsen in "huis" halen is toch meer dan gewoon interesse in fietsen op een ligfiets. Of zoals ik jaren geleden, zowat letterlijk, van het ene (metal)festival naar het andere trok, of met een hele batterij computers stond om video opnames te renderen en online te plaatsen. Met het naaien is het ook wel een beetje hetzelfde liedje. De eerste naaimachine werd snel vervangen door een zware machine en daarnaast kwam er snel een overlock staan en een poos later ook een borduurmodule (voor de naaimachine).
Alleen bij het bakken heb ik me kunnen inhouden. Daar heb ik enkel een kleine deegkneder gekocht (een oven had ik al langer), maar ik eet nu enkel nog zelfgebakken brood.
Met het naaien ben ik bewust rustig bezig, maar het fietsen is soms echt verslavend. Daardoor is het belangrijk dat ik regelmatig naar de kilometerstand kijk. Ten eerste wil ik wel de 500 km per maand halen (geen gemiddelde) maar ik wil er ook niet te ver overgaan. En vooral ook de ritjes spreiden over de maand. Niet 2 dagen alles en daarna niets. Naast het woon-werk verkeer hoef niet echt veel te fietsen. Dat is op zich al een 300 km/maand. Daarbij komt dat ik geregeld de vrijdagmiddag na het werk een ommetje maak voor een cafe stop. En gemakkelijker dan vroeger (dankzij het zo verguisde Gentse circulatieplan) met de fiets de stad inga, wat vroeger meer te voet of met de bus was. Er zijn natuurlijk uitschieters: het ligfietstreffen (april) of een tocht rond de luchthaven (mei) tikken veel kilometers aan. Maar naast de clubtochten rij ik niet zover meer en de 1000 km op een maand zijn geen doel meer.
Van de nieuwe doelstelling zijn 2 fietsen de dupe. Namelijk de Toxy Flite en de Streetmachine van HP Velotechnik, deze worden niet veel gebruikt.
Maar wat ik dit jaar meer en meer terugvind is de innerlijke rust. Als ik dat niet heb dan zie je dat wel aan mij. En de laatste jaren was ik dat behoorlijk veel kwijt.
Inzicht groeit met de jaren...
BeantwoordenVerwijderenIk moest er eerst een burn-out voor door worstelen.
Verwijderen