maandag 14 december 2015

Reacties op de Orca.

Gisteren reed ik mee met een voor mij nog onbekend groepje fietsers. Het was met de groep "Biking Friends Gent" van op Facebook. Ik had eerst vriendelijk gevraagd of ik mee mocht met de Orca. Van anderen weet ik dat ligfietsen (in het algemeen) niet altijd zo heel erg gewaardeerd worden, maar hier waren de reacties enkel positief. Het een beetje asociaal in je eigen cocon zitten daar hadden ze ook geen problemen mee.

zicht vanuit de cocon

Het was zelfs zo dat we net na da start plots halthielden omdat ze dachten dat ik aan de wegenwerken iets verder niet door ging kunnen en nadien wist ik ook dat de "saskes" bewust niet gebruikt werden ook al vanwege het feit dat ik er misschien niet over kon. Er werd meer rekening met me gehouden dan ik had gedacht.

foto Pieter, ff poseren voor het ronde museum.

Nadien kwamen op FB ook nog een paar positieve reacties over het feit dat er een velomobiel bij was.

Wij zitten aan een spaghetti en de fietsen hangen
allen aan elkaar aan de Orca met de Orca kabel.
                               
Uiteindelijk komen er steeds een paar vragen naar voor, deze keer was het: van daaruit zie je toch niet veel? En natuurlijk ook de prijs. Maar toen ik de prijsklasse opsomde (van verschillende merken) bleek het dat ze de prijs geweldig vonden meevallen. Hoe komt het, in plaats van te vergelijken met een auto, werd de prijs vergeleken met de prijs van een dure koersfiets. Waardoor ik de reactie kreeg: goh ik dacht dat het minstens een bedrag met 5 cijfers was. Niet dus (of maar net bij een uitgebreide Orca), een velomobiel is dus goedkoop.
Daardoor komt een vraag die ik voorbije zomer kreeg opnieuw naar boven: hoeveel weegt dit? Op mijn antwoord van 48 kg en dat het de zwaarste onder de velomobielen is zegt de man tegen zijn vrouw: goh da's echt niet veel he, een elektrische fiets weegt al 26 kg.
Het is dus maar vanuit welke richting je een velomobiel bekijkt.

Na de spaghetti keerden we met 3 terug, de vierde was zijn eigen weg gegaan. En toen bleek dat we alledrie ook nog eens zonder (eigen) auto door het leven gaan.

3 opmerkingen:

  1. Leuk idee/verslag. Eigenlijk zouden alle ligfietsers dat eens moeten doen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zolang je niet probeert de ligfiets te verkopen.
      Want dan ben je jezelf uit de groep aan het werken.

      Verwijderen
  2. Ik heb ook de ervaring dat mensen de Roeifiets en de QuestXS niet eens zo heel duur vinden.

    Dat zijn inderdaad wel altijd mensen die het met een (betere en dus 'dure') racefiets of mountainbike vergelijken.

    Geweldig goed initiatief trouwens dat samen fietsen. Indien de kans zich voordoet, probeer ik onderweg ook vaak aan te haken met de Roeifiets. Ik vraag wel altijd toestemming en die krijg ik ook altijd.

    BeantwoordenVerwijderen