Deze morgen in het nieuws ging het nog eens over het file probleem in Vlaanderen. Een fenomeen, waar we een beetje achterop blijken te hebben gehinkt tov. de (noorder)buren. Maar we blijken onze achterstand te hebben ingehaald. We zouden aan een record komen dit jaar.
Het probleem zijn blijkbaar de monsterfiles, vooral komende na een incident. Vooral omdat de "opruimdienst" niet goed werkt en er te lang overdoet om de brokstukken samen te vegen en af te voeren. Als er minder incidenten zouden plaatsvinden... maar daar denkt natuurlijk niemand aan.
Weer eens wordt de autobestuurder als slachtoffer aanzien en niet de veroorzaker van de files en incidenten. Als ik het zo hoorde dacht ik weer aan een oude gedachte: wellicht zijn daar weer enkele fietsers die de autosnelweg blokkeren aan 15 km/u, of loopt er een verliefd koppeltje hand in hand romantisch te zijn op de een of andere E-weg, of zou bij een monsterfile toch een echt MONSTER de doorgang versperren.
Maar wat meer opmerkelijk is, en dat heb ik reeds eerder dit jaar opgemerkt, is de woordverandering. We spreken niet meer van ongelukken, en ook niet meer van accidenten, maar van INCIDENTEN. Alsof het dan plots minder erg is: "Op 3 december vond een incident plaats op de A19 in Menen". Het klinkt zowaar romantisch, maar er waren wel bijna 140 auto's bij het INCIDENT betrokken. En de "veegploegen" hadden zowat 24 uur nodig om puin te ruimen.
Net zoals al jaren gesproken wordt van controle verliezen over het stuur ipv. overdreven snelheid, het eerste klinkt natuurlijk minder dramatisch. Alles blijkt alsmaar meer geminimaliseerd te worden, behalve dan het leed dat de autobestuurder moet ondergaan. Dat wordt steeds maar meer gedramatiseerd, terwijl ze toch voor een groot percentage zelf het leed veroorzaken.
We worden meer en meer geleerd het normaal te vinden dat er verkeersdoden vallen. Minder auto's (ze zijn echt niet allemaal nodig) en lagere snelheden zouden al veel resultaat hebben (zie ook de 30/50/70 boodschap van de Fietsersbond), maar dat gaat in tegen wat velen als een verworven recht beschouwen. Recht op wat? Recht op risico? Recht op ongevallen veroorzaken?
BeantwoordenVerwijderenUitstekend verwoord stukje, ook het commentaar van Jan behoeft weinig aanvulling! Met carpoolen zou al een deel van het probleem worden opgelost, maar ja, dan moet je rekening houden met meerijders, en dan kom je aan de persoonlijke vrijheid. Gaat dus ook niet heel vlug gebeuren.
BeantwoordenVerwijderenGroeten, Adri.
Bredere wegen is ook niet alles er ligt hier tussen Utrecht en Amsterdam een 5 baans snelweg (een 747 kan hier landen). De eerste 1,5 jaar ging dat prima, maar inmiddels staan er gewoon weer files. Ik weet niet waar iedereen vandaan komt
BeantwoordenVerwijderenEn nog verbazingwekkender: waar blijft iedereen in de stad van bestemming?
VerwijderenDe files worden korter en breder.
BeantwoordenVerwijderen